Duke Nukem 3D

Duke Nukem_01


Utgivare: FormGen
År: 1996
Plattform: Dos
Genre: FPS

 

retroguiden_betyg_07Duke Nukem 3D släpptes för snart 15 år sedan och nästan lika länge har spelvärlden väntat på uppföljaren. Nu är den utlovad till nästa år (2011) och då är det väl dags att återbesöka det förra spelet för att påminna sig om vad det är man kan förvänta sig. Varför har fans väntat så länge och vad var det som gjorde att den där blonda, burdusa knölen för evigt etsades in i våra medvetanden? Med andra ord – är Duke Nukem 3D en tidlös klassiker, unken gammal skåpmat eller någonting mitt emellan?

Duke Nukem är en slags drift med en rad olika saker. Actionhjältar från vita duken, mossiga könsroller, konkurrerande spel och spelföretag etc. Därför är det inte så konstigt att Duke själv inte innehåller ett uns originalitet, något som både karaktären och spelet fått viss kritik för genom åren. Hans berömda repliker är till exempel tagna från klassiska filmer som Evil Dead och They live!.

Duke Nukem_02

En fördömd marinsoldat. Låter det bekant?

Själva idén att driva med grabbig action hade redan gjorts i filmversion genom bland annat Den siste actionhjälten och Duke Nukem kan till viss del ses som spelens svar på detta. Trots att Duke Nukem 3D är lite utav en satir har utvecklarna 3D realms fått utstå anklagelser om att man ”stulit” delar av innehållet. Skådespelaren Bruce Campbell har i flera intervjuer uttryckt irritation över att inte fått ersättning för de repliker från Evil Dead som använts men då har Bruce, liksom många moralister, inte förstått vad satir egentligen är.
 

Därmed inte sagt att det är bra satir. Den pendlar från ganska plump och pubertal till något mer anständig. Det finns tillfällen där jag bara suckar och vill skynda vidare i spelet för att jag skäms så för Duke, men sedan kan han överraska och få mig att skratta rakt ut. Ett klassiskt exempel är när man i en hemlig area hittar självaste Indiana Jones, fastnaglad på väggen med ett spjut, varpå Duke utbrister: ”We meet again, Dr. Jones!” Sådana popkulturreferenser kryllar det av i spelet. Är man tålmodig kan man hitta referenser till bland annat Star Trek, Star Wars, Tomb raider, OJ Simpson och förstås Quake.

Duke Nukem började sin bana som ett par sidorullande plattformsspel med mycket action. Dessa var gedigna spel av Apogee men inte deras bästa i genren. På den tiden var Duke en lite mer sansad actionhjälte utan de värsta mansschauvinistiska dragen han har haft de senaste 15 åren. När det sedan blev dags att göra en storslagen uppföljare designade man om karaktären och hade inledningsvis en vision av att Duke Nukem skulle bli ett sidorullande förstapersonsspel, något som för tankarna till så kallade ”railshooters”.

Duke Nukem_03

En bra gris är en död gris.

Motorn som driver spelet heter The build engine och programmerades av Ken Silverman. Ken hade arbetat på embryot till motorn på egen hand och skickade in ett par speldemos till Apogee i hopp om att de skulle vilja publicera dem. Apogee var inte speciellt intresserade av Kens spelidéer men såg potential i motorn och anlitade honom för att utveckla den.
 

De licensierade ut motorn vilket resulterade i klassiker som Blood och Redneck rampage. Precis som med id tech 1, motorn bakom Doom, klassas Build engine som en 2.5D-motor. Detta eftersom spelvärlden är 2-dimensionell med höjd som en tredje komponent vilket medger olika höjd mellan tak och golv. De varelser som sedan befolkar världen är så kallade sprites och motorn framställer sedan all 2D-grafik på ett sätt så att man luras att tro att det är 3D.

Lobotomy software portade spelet till Saturn och Playstation men använde då sin egenutvecklade motor SlaveDriver engine. Detta gjorde framförallt Saturn-versionen till något alldeles extra då SlaveDriver till skillnad från Build kunde stoltsera med en spelvärld i äkta 3D. Samma motor användes även för att porta Quake till Saturn och var ett tydligt bevis på att Saturn var mer än bara en avancerad 2D-konsoll.

Men om vi håller oss till Build-motorn så var den intressant på flera sätt. Förutom den ovan nämnda höjd-faktorn tilläts också ljudförändringar i realtid. Hoppade man till exempel ned i vattnet räknades en reverb-effekt ut och applicerades på ljuden man hörde. Detta sparade en massa plats och minne då varje ljudeffekt kunde användas på flera ställen med olika resultat.

Duke Nukem_05

Impossible mission? Inte för Duke!

Annars påminner spelet om en tid när 3D-spelen i första-person handlade mer om utforskande och kluriga pussel på finurligt konstruerade banor. När de flesta moderna spel fokuserar mer på handling blir ett spel som Duke Nukem 3D nästan nytt och fräscht igen. Det är lite Shigeru Miyamoto-känsla över spelets sätt att säga: ”Här finns saker att upptäcka och jag släpper dig inte vidare förrän du har hittat dem!
 

Detta beror förstås på bandesignen som än idag hyllas av såväl spelare som designers världen över och det är detta som gör spelet värt att besöka idag. Dels är variationen i miljöer imponerande men framförallt är det de olika vägarna man kan ta genom banorna, de dolda utrymmena, samt sätten banorna förändras på under tiden man springer runt på dem. Ett tidigt exempel på det sistnämnda är det höghus man kan spränga för att sedan springa runt i dess ruiner på en till synes helt ny del av banan. Det är helt enkelt fortfarande världsklass på bandesignen!

Vad är då svaret på frågan jag ställde i inledningen?

Duke Nukem 3D är ett fjorton år gammalt spel som stundtals imponerar därför att man nästan helt slutat göra den här typen av spel. Det som inledningsvis verkar vara en pinsam sörja av dålig satir och en massa hjärndött pang-pang blir längre in i spelet till en utmanande upplevelse där ens intellekt testas mot spelmakarnas diton, och i ett sådant koncept saknar man inte ständiga avbrott för att föra handlingen framåt. Med moderna förbättringar som Eduke32 kan man dessutom spela spelet med full mus/tangentbordsstyrning samt i högre upplösningar med klara grafikförbättringar tack vare OpenGL-stöd. Så även de som normalt sett inte klarar av allt för pixlig grafik har allt att vinna på att införskaffa Duke Nukem 3D.
 

EFTERTANKEN

Duke Nukem har portats till nästan alla upptänkliga format, från PC:ns DOS-format till Saturn (kanske den bästa konsollversionen) och vidare till Iphone. Nya spel med Duke har dock varit få och en del som varit på gång har tyvärr aldrig fått se dagens ljus. En sådan titel var Duke Nukem: Endangered Species, ett jakt-spel som utvecklades av ukrainska Action Forms. Duke skulle i spelet ”jaga underliga djur i förortsmiljöer”. För en gångs skull är jag inte nyfiken på att veta mer!