CognitionLogo

Recensionsexemplaret kommer från
Phoenix_button

Betyg: 7Cognition från Phoenix online är för mig både en påminnelse om Sierra onlines storhet och vad äventyrsspels-genren kan erbjuda när den är som bäst. En påminnelse om svunna tider och på samma gång ett slags löfte för framtiden. Med del 2 i serien tar Phoenix ytterligare ett steg mot den där hägrande framtiden samtidigt som man, om möjligt, har rotat sig ännu mer i alster som The Dig (1995), Gabriel Knight: Sins of the fathers (1993) och Broken Sword: The Shadow of the templars (1996). Men influenserna till trots står Cognition ändå på egna, unika ben.

Det är ett betydligt mörkare spel man får ta del av i Cognitions andra episod. Inte för att den första delen var speciellt rosenskimrande eller lustig men denna gång blir morden fler och de är betydligt mer blodiga och detaljerade än sist. Spelet tar vid precis där det första slutade men avslöjar ganska snabbt en ny mördare som har en benägenhet att skära bort ögon, öron eller tungor från sina offer. Därav mördarens, och episodens, namn ”The Wise monkey”. Jag skrev i min recension av den första delen i serien att det är något utav spelvärldens svar på Seven och det påståendet gäller ännu mer i denna del.

CognitionEp2_02

Nytt i pusselväg är att huvudpersonen Erica fortsätter att utveckla sina kognitiva förmågor. Den här gången lär hon sig Synergi vilket låter henne kombinera flera föremål för att se en händelse de är kopplade till. Det är ett utmärkt tillägg som man får anledning att använda vid flera tillfällen. Dessutom blir det den här gången väldigt viktigt att komma ihåg olika detaljer från tidigare mord. Spelet ger dock ingen förvarning om detta utan det upptäcker man först mot slutet då detaljer från alla mord ska användas. Allt finns begravt i de dokument och föremål man bär med sig men det kräver att man faktiskt läser och tar del av alla polisrapporter och övriga dokument. Behållningen av detta är dubbel då man dels kommer närmare riktigt detektivarbete där ledtrådar ska analyseras och kopplas samman för att till sist leda fram till rätt slutledning, och dels dras man in djupare i spelvärlden och dess händelser. Det leder också fram till en ganska överraskande upptäckt under spelets klimax – en upptäckt som är något i hästväg.

Ericas kollega och kärleksintresse kidnappas.
Ericas kollega och kärleksintresse kidnappas.
Överlag tycker jag att man lyckats skruva upp spänningen en del jämfört med den första delen och jag är lite imponerad över att min puls höjs i ett peka-klicka-spel som till sin natur är ganska långsamt. Det visar förstås på hur den här typen av spel kan höjas rätt rejält genom ett bra, välskrivet manus. Så synd då att röstinsatserna fortfarande inte lever upp till replikerna. Raleigh Holmes som ger röst till protagonisten Erica Reed är fortfarande i stort sett fläckfri men flera av de andra känns malplacerade. Detta blir extra tydligt i många av de långa konversationerna och jag undrar hur de gått till väga när de spelat in dem. Många infall och tonlägen passar helt enkelt inte med situationen, motspelaren eller grafiken. Här hoppas jag att man kan höja sig rejält till de avslutande delarna.

Den andra negativa biten är animationerna. För som helhet är grafiken riktigt bra med stämningsfulla handritade bakgrunder, snygga karaktärer och små effekter här och där och tillsammans med bakgrundsljudet känns varje scen nästan levande. Men animationerna är ett sorgebarn som visserligen har blivit lite bättre här och där sedan den första delen – Erica går till exempel inte riktigt lika lustigt som sist – men det är fortfarande inte bra. Och så här ser det ut med de flesta karaktärer och det påverkar stämningen i spelet negativt. Kanske är det en kostnadsfråga men i den här recensentens ögon skulle en investering i en kompetent animatör ta spelet till en helt ny nivå.

Nu är Cognition på väg in på Steam och det är kul. Förhoppningsvis kan det leta sig ut till en större publik, för det förtjänar det verkligen. Det är på inga vis en fullträff, eller likvärdigt med ett AAA-spel, men denna andra episod pekar på att man är på väg dit. Cognition – Episode 2: The Wise monkey är inte bara en rekommendation, det är ett måste för fans av gott historieberättande!
 

EFTERTANKEN

Ibland kan jag tycka att det är lite märkligt att peka/klicka-spel inte domineras mer av mer allvarliga manus som de i Gabriel Knight och Cognition. Visst har det släppts en del genom åren som The Dig, Phantasmagoria och Cruise for a corpse men fortfarande är det lättare att dra sig till minnes de mer humoristiska alstren. Kan det ha något att göra med att spelpubliken dominerades av yngre spelare under genrens storhetsperiod?
 

Läs också:
Cognition: An Erica Reed Thriller – Episode 1: The Hangman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *