

Gemensam nämnare för de här spelen var att de var enkla, höll ofta låg kvalitet och kostade (förmodligen) mindre att utveckla än en vanlig reklamkampanj. Dessutom var spelen synliga i hemmen långt efter att reklamkampanjerna försvunnit från våra näthinnor.
Cool Spot skiljde sig från den stora massan av reklamspel i det att det var väldigt välgjort. Framförallt var animeringarna lysande med dåtidens mått mätt och hyllades i pressen. Och just det grafiska – de färgglada bakgrunderna och de mjuka animeringarna – är spelets stora behållning idag. Gillar man lite gulliga saker så är Pricken, som han kallas, sådär lagom sockersött gullig.
Dåtidens recensenter menade att det gick att bortse att spelet var en enda reklamskylt för att det var ett så bra plattformsspel i grunden. Tyvärr höll jag inte med då och jag håller inte med nu. Styrningen av Pricken sker till stor del i luften och då framträder bristerna i spelkontrollen. Styrningen är väldigt känslig och bara ett litet tryck åt något håll kan få Pricken att fara dubbelt så långt som du hade tänkt dig. Och eftersom man landar på marken igen måste man gå bort hela vägen till det enda stället man kunde hoppa upp på vilket gör varje feltryckning i luften väldigt tidsödande. Jag saknar trögheten från exempelvis Super Mario bros. som är betydligt mer förlåtande.
Banorna är stundtals ganska stora och förvirrande och med några av plattformsgenrens jobbigaste fiender gör det spelet till en oangenäm upplevelse för mig. Ett annat problem är att spelet är ganska inzoomat. Det gör att det är svårt att se och planera längre fram än nästa hopp. Av samma anledning har jag svårt vid några tillfällen att upptäcka åt vilket håll jag ska. Jag kör fast helt enkelt.
Visst duger Cool Spot som ett par timmars tidsfördriv, men det finns ingenting i spelet som lämnar något bestående intryck. Istället förtjänar spelet sin plats i spelhistorien för att det är ett av få påkostade reklamspel från den här tiden. Sedan är det förstås ett minus för reklammakarnas ambitioner att det nästan bara är förtexterna som skvallrar om att spelet faktiskt gör reklam för – 7up.
EFTERTANKEN
På den nordamerikanska marknaden gick det här hem där reklamkampanjerna med Pricken var mer välkända men här i Sverige blev vi inte matade med dem i samma utsträckning. Därför var det många föräldrar som aldrig anade att de betalade för att låta barnen utsättas för reklam i hemmet. Bara en sådan sak gör Cool Spot till en smått genial PR-idé.
jag tyckte verkligen att cool spot var sjukt coolt när det kom. man hade ingen riktig koll på att det var ett reklamspel när det begav sig.
på tal om spelrelaterat; du missar väl inte http://www.udonentertainment.com/streetfightertribute/
verkar riktigt fin.