Att äta eller ätas… 1990-1999 (2003)

I enspelarläget flöt det på i 50 fps. Detta i en tid när många andra bilspel hackade sig fram.

Om 80-talet handlade mycket om action- och plattformsspel så blev temat för 90-talet motor- och sportspel. 1990 släppte man de första spelen i Magnetic fields klassiska racingserier Lotus & Super cars och båda blev stora succéer. Super cars var först ut och efter det började Magnetic fields att arbeta på ett shoot’em up-spel, men utvecklingen gick trögt. Så småningom övergav man det till förmån för ytterligare ett bilspel. Andrew Morris hade alltid gillat C64-spelet Pit stop 2 som hade stöd för två spelare samtidigt på delad skärm. Det blev en slags förebild för ett blixtsnabbt och mjukt racingspel med en Porsche.

När man hade ungefär 70% av spelet färdigt kontaktade man Gremlin för att se om de var intresserade. Som av en slump hade Gremlin precis säkrat rättigheterna till att använda Lotus och resten blev som man säger historia. Porschen åkte ut och Lotusen in och därmed hade man kanske det i särklass mest populära bilspelet under första halvan av 90-talet. Lotus esprit turbo challenge fick 9 av 10 i betyg samt en screenstar i svenska Datormagazin och recensenten Göran Fröjdh skrev bland annat att ”det här är något så ovanligt som ett racerspel som håller måttet. Det är faktiskt så förbaskat bra att både jag och Lennart stannat kvar efter jobbet för att köra Lotus mot varann.

Gremlins nya logo som användes mellan 94-99.

Bakom kulisserna skedde få men viktiga förändringar. Grundaren Ian Stewart köpte majoritetsägaren Geoff Browns andelar och tog återigen kontrollen över Gremlin och under de kommande åren såg det ljust ut för företaget. 1991 fick man en mindre hit med datorversion av brädspelet Hero quest och året efter lanserade man ett av sina största varumärken någonsin när man släppte plattformsspelet Zool. Zool, som trots vad många trodde inte var en myra, blev företagets bidrag till trenden att skapa sig en maskot med attityd. Även om spelet inte nådde upp till Sonic the hedgehogs nivå av berömmelse och framgång var det ändå något för Amiga-ägarna att slå sig på bröstet för. Det var också ett tidigt exempel på produktplacering i spel då Chupa chups klubbor prydde spelets banor.

1994 bytte man namn till Gremlin Interactive för att bättre spegla den nya tidens trender och förväntningar. Man satsade en hel del på ny teknik och då framförallt ”motion capture”. 1995 fick spelarna se det första resultatet av detta när Gremlin släppte det första spelet i sport-serien Actua. I och med detta blev man också ett av de första företagen att använda motion capture i större skala. Premiär-titeln blev Actua soccer, ett fotbollsspel i äkta 3D, och under åren efter följde också Hockey, Tennis, Golf och Biljard i samma serie.

Fotbollspelet blev det i särklass mest populära i Actua-serien.

Under Ians nya ledning påbörjade Gremlin en kraftig expandering och företaget introducerades på börsen. 1996 köpte man upp DMA Design (Blood money, Lemmings) för drygt 40 miljoner kronor. DMA hade dock redan sålt rättigheterna till sitt nya spel Grand theft auto och Gremlin gick alltså miste om den godbiten. Det skall dock nämnas i sammanhanget att GTA var långt ifrån den succé det skulle komma att bli 2001 när GTA 3 släpptes.

Men om 90-talet sett fantastiskt ut så långt började det under 90-talets sista år att gå sämre igen. Inga notabla spelsläpp under 1997 och 1998 sånär som på en liten men bländande snygg bilspelsdebut från en svensk utvecklare – Digital Illusions Motorhead. 1998 blev också ett uselt år rent försäljningsmässigt. Detta skulle visa sig bli avgörande då det dåliga resultatet för året lade grunden till att den franska jätten Infogrames svepte in och köpte upp Gremlin för c:a 20-25 miljoner pund i mars 1999. Ett riktigt rea-pris med tanke på vad Gremlin betalat för DMA design knappt 3 år tidigare.

Gremlins sista egna logo hann bara användas under några månader 1999.

1999 hade Gremlin kontor på tre olika platser runt om i världen (Sheffield, Melbourne & Los Angeles) och c:a 300 anställda. Efter Infogrames köp fick huvudkontoret det nya namnet Infogrames Sheffield House. I samma veva lämnade grundaren Ian Stewart företaget och startade ZOO Digital publishing (sedermera Zushi games som gick i konkurs 2010). 2003 lade Infogrames ned de sista resterna av det som varit Gremlin i Sheffield och rättigheter till flera gamla titlar såldes till den förre ägaren Ian Stewart. Därmed var sagan all för det engelska företaget som startade i en liten datorbutik i Sheffield knappt två årtionden tidigare.

 

EPILOG

Peter Harrap lämnade spelbranschen helt och hållet efter att Krisalis gick i konkurs 2001. De före detta Gremlin-medarbetarna Carl Cavers, Paul Porter, Darren Mills and James North-Hearn startade istället Sumo digital. 2011 återvände Peter Harrap till branschen för att göra Iphone-spel åt sin förre kollega Tony Kavanagh på företaget Kavcom. Samma år började Funbox media, som bildats av annan gammal Gremlin-personal, att ge ut gamla Gremlin-spel parallellt med nya konsolltitlar. Återigen väcks hoppet till liv om att få se Gremlins gamla klassiker på en dator- eller TV-skärm igen. Om två år är det 30-årsjubileum för Gremlin och även om företaget inte längre existerar finns det all anledning att se fram emot firandet.

 

Andra intressanta titlar under denna period:

Plan 9 from outer space (1992)
Trivia: Filmen med samma namn har ofta kallats för världens sämsta film vilket man använde sig av vid marknadsföringen av spelet. Originalutgåvan av spelet innehöll till och med en VHS-kassett med filmen.

Premier manager (1992)
Trivia: Var under ett par år den dominerande manager-serien. Men i takt med att Amigans (där spelet var som mest populära) popularitet minskade tog konkurrenten Championship manager över. Två gånger har serien återstartats, 1997 & 2002, utan att nå några större framgångar.

Space crusade (1992)
Trivia: Baserat på ett brädspel i Warhammer 40k-universat. Tillsammans med Laser squad en tydlig föregångare till det senare så populära X-com: Enemy unknown.

Normality (1996)
Trivia: Programmeringslegenden Anthony Crowther hade lämnat Gremlin efter bara 4 månader i mitten av 80-talet. Nu var han tillbaka och stod för spelets 3D-motor. Dessutom utnyttjade man Gremlins nya studio för ”motion capture”-teknik.

Klicka här för del 1 i artikelserien om Gremlin.

Comments

  1. Intressant att läsa om vad som hände de olika spelhusen från 80-talet. Jag ser fram emot fler liknande artiklar om Ocean, Firebird, Us.Gold, Imagine, Microprose, Epyx, Reline, Bitmap Brothers och dussinet andra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *