Team17_Logo.png_570x350
 

PROLOG

17-bit softwares logo.
17-bit softwares logo.
I England träffades många spelutvecklare och branschmänniskor genom de många datorbutiker som poppade upp i början på 80-talet. Gremlin graphics växte till exempel fram ur butiken Just Micro belägen i Sheffield. Ett annat exempel var butikskedjan Microbyte som spelade en viktig roll i grundandet av Team 17. 1987 började man nämligen producera, katalogisera och sälja så kallade PD-disketter för Commodores Amiga under namnet 17-bit Software. Man balanserade på gränsen för det tillåtna emellanåt då man bland annat inkluderade demos utan att sluta några avtal och utan att ge någon ersättning till upphovsmakarna.

Spola framåt tre år och vi finner en grupp programmerare som kallar sig Team 7. De släpper lågbudgetspelet Miami Chase genom Codemasters som bland annat försöker marknadsföra det med att det är det första spelet de ger ut som måste levereras på 2 disketter. Team 7 som består av Andreas Tadic, Peter Tuleby & Rico Holmes har större delen av spelet Full contact färdigt när de tar kontakt med 17-bit software och inleder ett samarbete.

I augusti samma år börjar man arbeta på det som ska bli Alien breed. Målet är att åstadkomma ett spel som skulle kunna passa in i en arkadhall. Man har också ett uttalat generellt mål om att alla spel man gör ska göras för 1MB-maskiner där det är möjligt. I december slår man sig officiellt samman och byter namn till Team 17.
 

AMIGA-ERAN 1991-1994

Företaget består i inledningen av fem personer; Andreas Tadic (programmerare), Peter Tuleby (programmerare), Rico Holmes (grafik & animationer), Allister Brimble (Ljudeffekter & musik) samt Martyn Brown, då 23 år gammal, som Utvecklingsledare. Full contact blir det första spelet ut och släpps som ett lågbudgetspel. Spelet får ett allmänt gott mottagande och blir en godkänd debut. De kommande åren fortsätter man att agera såväl utvecklare som utgivare av andras spel.

Alien breed blir den första stora succén.
Alien breed blir den första stora succén.
1991 är man i stort sett färdiga med det Gauntlet-influerade Alien breed vilket också blir Team 17:s första fullprisspel. I ett drag att göra spelet så exklusivt som möjligt anlitar man Tobias Richter för att göra en animerad intro-sekvens. Richter har tidigare gjort sig ett namn i Amiga-kretsar för sina imponerande animationer med – för det mesta – Star Trek-motiv. Sekvensen berättar bakgrundshistorien till spelet och släpps på en separat diskett. Spelet blir en fenomenal succé och senare samma år vinner Team 17 pris som ”Årets spelbolag” tillsammans med Electronic Arts. Framgångarna fortsätter då man året efter släpper shoot’em up-spelet Project-X som under de första 10 dagarna säljs i 8000 exemplar bara i England. Motivationen låg i att göra ett shoot’em up-spel till Amiga som skulle kunna bli en historisk klassiker.

I väntan på Alien Breed 2 släpper man Alien Breed: Special Edition 92. Den nya versionen tar bara 6 veckor att göra men ligger sedan etta på den brittiska försäljningslistan i 33 veckor. 1993 skruvas tempot upp ytterligare och man släpper en rad titlar som Body Blows, Body Blows Galactic, Alien breed II och inte minst Superfrog. Trots det ska 1995 bli året då det mesta händer för Team 17.

Klicka här för att läsa del 2.
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *