Team17_Logo.png_570x350
 

WORMS-ERAN 1995-1999

Så här presenterade sig några krigsgalna maskar för spelvärlden.
Så här presenterade sig några krigsgalna maskar för spelvärlden.
Team 17 fortsätter att växa och för att nå nya marknader sluter man 1995 ett avtal med Ocean som har ett större distributörsnätverk ute i världen. Det första spelet inom detta avtal är Alien breed 3D som släpps både till Amiga 1200 och Amiga CD32.

Det andra spelet ut blir Team 17:s största enskilda varumärke hittills – Worms. Skaparen Andy Davidson har redan spenderat några år med att utveckla spelet när han kontaktar Team 17 som ställer sig positiva till att ge ut det. Tanken med Worms var enligt Andy ”att skapa något som var roligt att spela, något som skulle hålla länge och något där man kunde spränga får.” Det lyckas han med och Worms tar spelvärlden med storm. Under de följande åren släpps spelet till bland annat Playstation, SNES, Saturn och Jaguar. En version planeras även för Nintendos Virtual boy men efter att den konsollen floppar skrotas planerna.

Amiga Power-konflikten

1996 släpper man Alien breed 3D II och får en del fina recensioner. Spelet blir dock inblandat i kulmen på ett bråk med tidningen Amiga power. Enligt några av tidningens medarbetare bidrog ett par särdeles hårda recensioner (ATR som fick 38% och Kingpin som fick 47%) till att tonen dem emellan hårdnade. Från AP:s håll påstår man att det gick så långt att Team 17 lämnade in en stämningsansökan mot tidningen. Team 17 skall ha menat att tidningens recensenter antingen inte hade spelat tillräckligt mycket eller hade spelat med fel inställning. Eftersom AP:s betyg på dessa spel låg en bit under andra tidningars konstaterade man att AP helt enkelt måste ha fel. Detta skall dock ses i ljuset av att AP traditionellt brukade ge lägre betyg än de flesta andra tidningar. Enligt AP stod det i stämningsansökan att Team 17 krävde att tidningen dels skulle sluta ljuga om deras spel och dels lämna över alla kontaktuppgifter till de företag och privatpersoner man eventuellt kommunicerat dessa lögner till. Minst sagt märkliga krav.

Många blev osams med AP men Team 17 tog det hela till en ny nivå - enligt AP.
Många blev osams med AP men Team 17 tog det hela till en ny nivå – enligt AP.
Amiga Powers påståenden finns väl dokumenterade men det är svårare att hitta något om Team 17:s version av händelserna. I ett försök att få reda på lite mer tog jag kontakt med den som då var Team 17:s starke man – Martyn Brown. Han var dock ovillig att prata om saken och menade att det hela var glömt och begravt sedan många år. Han hävdade dock bestämt att det aldrig gick så långt som en stämning och att allt i grunden bara handlat om personkonflikter. Något som styrker det är att AP inte har kunnat visa upp några handlingar som styrker att en stämningsansökan faktiskt ska ha förekommit. De handlingar som fanns ska ha ”försvunnit mellan avdelningar”.

Man bör också känna till att Amiga power var Englands kanske mest kontroversiella speltidning vid den här tiden och när Team 17 valde att bojkotta dem var de inte ensamma. Även utgivare som US Gold, Alternative, Millennium och Amiga Technologies gav tidningen kalla handen vid någon tidpunkt. Team 17 gick dessutom så långt att man bakade in sin kritik mot tidningen i flera av sina spel. Detta gjorde man på en rad finurliga sätt. Att skriva in tidningens namn som en fuskkod genererade ett meddelande som kritiserade tidningens betygs-policy och i ett annat spel figurerade redaktionsmedlemmar som särdeles usla datormotståndare. En annan tillfällig åtgärd från Team 17 var att låta andra tidningar inom samma förlag skriva på avtal om att inte visa recensions-exemplar för Amiga Powers medarbetare.

Worms Armageddon skulle vara den definitiva versionen av Worms.
Worms Armageddon skulle vara den definitiva versionen av Worms.
I takt med att Amiga-marknaden rasade ihop allt mer kan man säga att konflikten dog ut naturligt. Amiga power lades ned och Team 17 deklarerade att man slutade utveckla spel för Amigan. Som ett sista farväl släpper man Worms Director’s cut till Amiga 1997. Samma år släpps uppföljaren Worms 2 som en exklusiv Windows-titel med orden ”Dubbelt rosa, dubbelt så svårt”. Exploateringen av varumärket Worms fortsätter sedan när man 1999 släpper Worms armageddon. Spelet skulle ursprungligen bli en expansion till Worms 2 men förvandlades till ett eget spel under utvecklingens gång. Team 17 deklarerar nu att man nått så långt med serien i 2D som man kan komma och att Armageddon är så bra Worms kan bli. Dock ska man komma att ändra sig då man släpper Worms world party ett par år senare.
 

EPILOG

Worms-versionerna fortsätter att komma med jämna mellanrum men bortsett från några portningar av Lemmings och Army Men-spelet Major malfunction händer inte så mycket mer och den klassiska spelstudion börjar sakta att tappa sin position på spelhimlen. 2009 stiger förhoppningarna om en stor hit när man släpper Leisure suit Larry: Box office bust. Spelet som först läggs ned när Sierra skrotas som utgivare ges sedan ut av Codemasters men framgången uteblir och spelet blir ännu mer utskällt än föregångaren Magna cum Laude. Detta understryks inte minst av att Larrys skapare, Al Lowe, skriver följande på sin webbplats: ”Tack, VU Games, för att ni höll mig borta från denna senaste katastrof!”.

2010-talet fortsätter sedan att handla mest om Worms och Aliens-serierna i olika skepnader, former och återutgivningar. En upptrappning av företagets aktivitet kan dock börja skönjas i år när man först släpper Superfrog HD och senare under året meddelar att man återigen börjar arbeta som förläggare. Första spelet ut blir indie-spelet Light. Därmed är cirkeln sluten för ett av de mest älskade företagen i spelhistorien. Nästa år fyller man 25 år och är därmed ett av världens äldsta oberoende spelföretag. Efter några år i skugga ser framtiden onekligen intressant ut igen för Team 17.
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *