Det är som bekant Gamex på Kistamässan i Stockholm den här helgen. Där visar bland annat flera stora spelutgivare upp sina hetaste spel. Halo 4 och Assassin’s creed III är stora spelsläpp som tar stor plats. Det är tredje året Gamex anordnas och om 10 år kommer man kunna se tillbaka på bilder och filmklipp från mässan och kanske tänka ”Jaha, värst vad det spelet fick stor plats.” Men vilka spel skulle vi ha fått se om Gamex hade funnits för tio år sedan? Vilka var de heta, stora spelsläppen 2002? Här nedan presenterar jag de fem största titlarna från det året.
 

5. Warcraft III: Reign of chaos (PC/Mac)

Ett av 2002 års stora spelsläpp var det efterlängtade Warcraft III. Spelet hade visats upp redan på ECTS-mässan 1999 men det man då fick se var ett spel med ett betydligt större fokus på rollspel. Att man kapade en del och formade det till ett mer klassiskt strategispel i föregångarens anda berodde bland annat på att det blev alldeles för likt ett visst MMORPG man då höll på att utveckla.

Tur var nog det för såväl fans som kritiker gillade i stort vad de såg. Blizzard klarade galant att överföra Warcraft till 3D och med rollspelsinslagen blev de nya hjältarna ett välkommet och fräscht inslag i genren.

FZ:s recensent skrev bland annat: ”Blizzard lyckades både gå över till 3D och föra in vad de kallar ett rollspelsmoment utan att ramla ner i några fallgropar.
 

4. Tom Clancy’s Splinter Cell (Xbox)

I slutet av året kom något Xbox-ägarna hade väntat på. Tom Clancy’s Splinter cell var som en modern blandning av James Bond och Metal gear solid där huvudpersonen Sam Fisher kunde allt som en klassisk tränad agent kan plus lite till. Dessutom var Fisher i spelarens händer aldrig främmande för att dra nytta av sina fiender. Antingen genom tuffa förhör eller i värsta fall som mänsklig sköld.

Senare skulle det dock visa sig att spelet blev extra populärt av en helt annan anledning. Det var nämligen en av tre titlar som kunde användas för att hacka Xbox-konsollen.

Detta förtar dock inte att det är ett av de bästa spelen till Xbox, och under 2003 utsågs det till näst bästa Xbox-spel, slaget endast av Knights of the old republic.
 

3. Medal of honor: Allied assault (PC/Mac)

Efter framgången på Playstation lämnade serien den konsollen bakom sig och tog steget över till PC och Mac. Resultatet blev en ännu större succé. Blandningen av klassiska banor baserade på kända slag, som landstigningen vid Normandy, och en närmast filmliknande atmosfär gjorde att spelet blev en enorm framgång bland datorspelarna. Det lät spelaren rädda hemliga agenter, utföra sabotage bakom fiendens linjer, inta och hålla viktiga strategiska platser och utföra regelrätta anfall på fiendeläger.

Medal of honor är utvecklaren 2015:s finaste bidrag till spelvärlden så här långt. Game industry news gick så långt som att tacka dem och EA för att de fått spela det. Recensenten skrev bland annat: ”Jag tackar personligen 2015 och EA för att de visat mig varför jag en gång började spela spel. Det är otroligt hur bra det här spelet är”.
 

2. Morrowind (PC/Xbox)

Med Morrowind tog Bethesda alla lärdomar de fått av Arena och Daggerfall och gjorde om och gjorde rätt. Man minskade ned spelytan till endast en av Tamriels provinser och koncentrerade sig på att skapa en detaljerad och stämningsfull miljö istället. Resultatet blev en fantastisk succé och även om Morrowind också drogs med en del problem så var det ändå ett gigantiskt kliv i rätt riktning.

Pricken över ‘i‘ var den editor som följde med spelet där man kunde skapa nytt innehåll till spelet. Allt ifrån en ny buske till en helt ny spelkampanj. Modding-communityt kring Morrowind formligen exploderade och ganska snart kom buggfixar även från det hållet. Bethesda hade äntligen hittat rätt med sin spelserie.

Jag kan fortfarande få rysningar av att gå omkring i det underliga landskapet när åsk-ovädret sätter igång och regnet öser ned, allt ackompanjerat av den vackra musiken. Så här skrev jag i min recension när det begav sig: ”Det är magnifikt, det är kolossalt, det är andlöst vackert. Morrowind är helt enkelt allt vi hoppats på och lite till. Eftersom programmakarna varit vänliga nog att lägga med ett program för att modifiera spelet har det redan börjat poppa upp internetsidor med allehanda tillägg såsom bankväsenden och nya uppdrag. Det borgar för en extremt lång livslängd av spelet vilket i sig gör det värt varenda krona. Det här är årets bästa spel hittills, och jag har svårt att se vad som skulle kunna slå det.
 

1. GTA: Vice city (PS2)

Lagom till julhandeln släppte Rockstar uppföljaren till sin megasuccé Grand theft auto III. Med TV-serien Miami vice som grund byggde man upp en härlig 80-talsstad komplett med neon, snabba bilar, knarkbaroner och T-shirts omfamnade av lediga kavajer. Vice city tog fasta på den 80-talsnostalgi som rådde och där och då fick vi för första gången uppleva den vassa satir och samhällskritik som skulle komma att genomsyra GTA-serien i kommande delar.

Att Vice citys plats överst på den här listan är odiskutabel understryks inte minst av att Guinness rekordbok listade spelet som den bäst säljande titeln under 2002, och så sent som 2008 utnämnde man det till det bäst säljande PS2-spelet någonsin. Det är bara att inse, hade Gamex anordnats 2002 hade hela mässan badat i plastig 80-talsneon.

Detta är en stilstudie i spelutveckling och mitt absoluta favoritspel till Playstation 2. Vice City, möjligheternas stad… Jag återvänder, för att försöka spränga ytterligare en livsmedelsbutik. Minst.” skrev Gamereactors Petter Hegevall i sin recension och gav det full pott!
 

 

Bubblare:

NOLF 2: A spy in harms way (PC)

Monoliths (Blood, F.E.A.R.) uppföljare till No one lives forever är idag en ganska bortglömd klassiker, men 2002 drog den kvinnliga agenten Cate Archer ned stora ord från dåtidens recensenter, mig själv inkluderad.

Spelet tog stora influenser från klassiska spionthrillers från 60-talet med framförallt Bond men även Austin Powers som förebilder. NOLF2 premierade smygande framför action och i arsenalen fanns tekniska leksaker som läppstiftsbomber, elpistol förklädd till ögonskugga och förstås favoriten i form av en bomb förklädd till en liten gullig katt.

Gamespots recensent stämde in i hyllningskören och skrev bland annat: ”Det förbättrar nästan allt som fungerade bra i det första spelet, och fixar dessutom det första spelets problem. Tack vare det här spelet ser ett redan fantastiskt actionspels-år ännu bättre ut.

Spelets multiplayer-del var en udda fågel där man istället för vanliga spelsätt som ”Deathmatch” eller ”Capture the flag” kunde spela på vissa av banorna som agent med uppgift att försöka hjälpa Cate Archer på olika sätt. Ett udda grepp som samlade en skara hängivna fans under flera år framöver. De officiella servrarna stängdes så sent som 1:a november 2008.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *