Gog_logo
Okej, det är lika bra att jag erkänner det direkt. GOG-ledningens taffliga, nördiga försök till PR-kupp har, när det nu spelats ut till sitt slut, trots allt lämnat mig med ett leende på läpparna. Jag tror att varken de eller någon annan skulle rekommendera någon att göra om detta, men min känsla efter kvällens presskonferens och de filmer och reaktioner som följde på dessa är ändå att GOG.com kommer att landa på fötterna.

Inför presskonferensen fanns denna video:

Man trodde att man var smarta när man bestämde sig för att spela ett litet spel med sina konsumenter. Problemet med det är att människor sällan uppskattar att delta i spel utan att veta om det. Trots det måste jag tillstå att det var ett spel som var smart, humoristiskt och egentligen bäst lämpat för en peka/klicka-publik från början av 90-talet. Känslan som infann sig strax efteråt är att Ken Williams skulle ha jublat åt ett sådant utstuderat PR-trick. Inte nödvändigtvis för att hans Sierra alltid hade de bästa reklamkampanjerna, men för att hans företag gillade att utveckla spelmediet och klampa in på okända territorier. Kanske hade de lite
av Sierra och Ken Williams i baktanke när GOG-munkarna under presskonferensen tog varje tillfälle att profilera sig själva som riktigt gamla gamers.

Så publiken gillade inte att vara indragna i ett spel utan att veta om det, men, ledtrådarna fanns där på hemsidan precis som de sa. Framför ledtrådarna förvillade dock ord som ”kan inte fortsätta i
nuvarande form” vilket är svårt att tolka positivt utan facit i hand.

GOGUnder presskonferensens gång var det många som istället undrade varför man tog ned den gamla sajten överhuvudtaget. Svaret kom ganska snabbt. Den nya webbsidan innehåller 98% ny kod jämfört med
den gamla. Ut med det gamla och in med det (helt) nya, således. Dessutom har man sett till att förstärka upp och hävdar att man nu har 5-6 gånger högre bandbredd. Med andra ord, om vi alla fixar fem kompisar som köper spel där så ska det inte märkas!

Annars lyste de stora nyheterna med sin frånvaro och detta PR-trick får nog ses som ett sätt för GOG.com att skaffa uppmärksamhet för framtiden. Premiärreleasen på den nya sajten blir Baldur’s gate + Tales of the swordcoast för 9.99 dollar men man utlovade också att många fler stora saker var på väg.
Jag nöjer mig med att punkta det så här:

* Ny hemsida
* Bättre kapacitet
* (Fortfarande) DRM-fria spel
* Windows 7-kompatibilitet på över 150 spel (antalet växer efterhand).
* ”Gilla” Facebook-knapp på varje spel
* GOGmix – skapa listningar av spel efter eget huvud. Dessa kan delas och få betyg av GOG-communityt.

Det sistnämnda är som Spotify på steroider; man kan till exempel skapa listor med spel med kvinnliga huvudpersoner, eller listor med spel som innehåller sniglar. Valet är fritt.

GOGTill sist utlovade man att trots att två år har gått var detta bara början. Ett första steg i firandet var releasen av Baldur’s gate. Det intressanta var att man inte bara utlovade fler bra spel, man lovade fler bra RPG-spel. Med tanke på att man slog på stora trumman om att Hasbro var ombord är det kanske rimligt att anta att det är
fler Hasbro-ägda rollspel som nalkas. Å andra sidan är nog osvuret bäst när det handlar om GOG.com. Visserligen gissade jag rätt igår kväll, men kvällen innan var jag lika bortgjord som väldigt många andra.

Som en deltagare på presskonferensen uttryckte det: ”They are drunk, right?
Kommentarer runt om på nätet verkar dock ha delat konsumenterna i tre läger. En minoritet är fortfarande förbannade och jag har sett kommentarer där man till och med hävdar att man ska sluta köpa spel från
GOG på grund av detta. Några, inklusive mig själv, hävdar att det är ett dåligt PR-trick men att medlen i detta fall ursäktas av ändamålen. Sedan finns den grupp som bara är glada att GOG är tillbaka och att de kommer kunna fortsätta köpa klassiska spel där. Frågar ni mig så är det förmodligen denna grupp som är de riktiga hardcore-spelarna vad det gäller retro.

GOGVad säger GOG själva? Tja, följande citat från de två GOG-munkarna summerar upp det hela ganska bra:
 ”Do you think they will ever forgive us?
God only knows. We should just continue on our path…

En sak är i alla fall säker. Det kommer att talas om Good old games ett bra tag framöver. Om all reklam är bra reklam i det här fallet får dock framtiden utvisa. Ni kan börja döma själva på GOG:s hemsida där ett antal Youtube-filmer finns publicerade för att överbrygga gapet mellan det gamla och det nya.