År: 1997
Plattform: Nintendo 64
Genre: 3D Shooter
Från 1983 års James Bond 007 fram till 2005 års 007: From Russia with Love har den engelske spionen framträtt på våra spelskärmar mer än tjugo gånger, men sällan har resultatet blivit så stämningsfullt och underhållande som Goldeneye.
Från början var det tänkt att Goldeneye skulle bli ett sidorullande action- eller plattformsspel till Super Nintendo, men när man fick klart för sig vilken kapacitet den nya Nintendo 64 skulle ha flyttades utvecklingen till den nya plattformen och 3D blev det nya ledordet. Liksom filmen blev ett stort fall framåt för Bond på vita duken, blev spelet detsamma på Nintendo 64. På ytan såg det ut som ytterligare ett actionspel i första-person, men vid närmare granskning framträdde ett spel med många goda egenskaper och för den tiden nyskapande idéer.

Ljuseffekterna var ganska avancerade för sin tid.
En av de största nyheterna var prickskyttegeväret där man kunde skjuta fiender på tryggt avstånd. Idag är det förstås vardagsmat, men 1997 var det i det närmaste revolutionerande.
Den andra stora anledningen till spelets framgång är förmodligen känslan av att befinna sig mitt i en Bond-rulle. Atmosfären är perfekt och alla ljudeffekter och röster gör sitt till, även om de kunde ha varit fler. Grafiken är däremot ett problem idag. Redan när N64:an kom ut fanns det klagomål på grafiken som visserligen var snabb men alldeles för lågupplöst och orealistisk. Här spelade givetvis de begränsande kassetterna en viss roll. Goldeneye var ett av få spel som faktiskt såg ganska bra ut men allt eftersom åren har gått och tekniken har utvecklats så har Goldeneye åldrats betänkligt. I dagens läge är det kantigt och fult och kan därmed vara ett hinder för de som vill återupptäcka den här titeln.

En 3D-shooter på konsoll?! Otänkbart!
Allt sammantaget är Goldeneye fortfarande ett bra spel och detta trots den ålderdomliga grafiken. Enligt Game Rankings är det det tredje bästa spelet till N64:an och det 16:e bästa någonsin, alla kategorier. Det här är verkligen ett filmspel när det är som bäst.
EFTERTANKEN
Rare lyckades med det många inte trodde var möjligt, man skapade en spelbar 3D-shooter på en konsoll. Det blev en fenomenal succé och mycket tack vare den udda handkontroll som fått så mycket kritik genom åren. Frågan är om Goldeneye skulle ha fungerat lika bra utan Shigeru Miyamotos analoga handkontroll. Jag tvivlar på det.
Lämna ett svar