Goldeneye

Utgivare: Nintendo
År: 1997
Plattform: Nintendo 64
Genre: 3D Shooter


 

Betyg: 7Från 1983 års James Bond 007 fram till 2005 års 007: From Russia with Love har den engelske spionen framträtt på våra spelskärmar mer än tjugo gånger, men sällan har resultatet blivit så stämningsfullt och underhållande som Goldeneye.

Från början var det tänkt att Goldeneye skulle bli ett sidorullande action- eller plattformsspel till Super Nintendo, men när man fick klart för sig vilken kapacitet den nya Nintendo 64 skulle ha flyttades utvecklingen till den nya plattformen och 3D blev det nya ledordet. Liksom filmen blev ett stort fall framåt för Bond på vita duken, blev spelet detsamma på Nintendo 64. På ytan såg det ut som ytterligare ett actionspel i första-person, men vid närmare granskning framträdde ett spel med många goda egenskaper och för den tiden nyskapande idéer.

Goldeneye
Ljuseffekterna var ganska avancerade för sin tid.
Variationen är stor med banor som följer filmen såväl som helt nyskrivna diton. Man blandar tunga actionsekvenser med en hel del smygande och kluriga problem. Och allt med glimten i ögat.
En av de största nyheterna var prickskyttegeväret där man kunde skjuta fiender på tryggt avstånd. Idag är det förstås vardagsmat, men 1997 var det i det närmaste revolutionerande.

Den andra stora anledningen till spelets framgång är förmodligen känslan av att befinna sig mitt i en Bond-rulle. Atmosfären är perfekt och alla ljudeffekter och röster gör sitt till, även om de kunde ha varit fler. Grafiken är däremot ett problem idag. Redan när N64:an kom ut fanns det klagomål på grafiken som visserligen var snabb men alldeles för lågupplöst och orealistisk. Här spelade givetvis de begränsande kassetterna en viss roll. Goldeneye var ett av få spel som faktiskt såg ganska bra ut men allt eftersom åren har gått och tekniken har utvecklats så har Goldeneye åldrats betänkligt. I dagens läge är det kantigt och fult och kan därmed vara ett hinder för de som vill återupptäcka den här titeln.

Goldeneye
En 3D-shooter på konsoll?! Otänkbart!
På den positiva sidan finner man snabbt att Goldeneye är en typisk Rare-titel. Det är detaljerat till max och genomsyrat av en skön humor. Bland annat har utvecklarna låtit sina egna ansikten stå modell för vakterna i spelet. På banorna som utspelar sig i Ryssland kan den skarpögde hitta bilder av såväl Stalin som Marx. Och på en vägg i en bas sitter en ‘Bond förbjuden‘-skylt som för att påminna vakterna om att han inte är välkommen där.

Allt sammantaget är Goldeneye fortfarande ett bra spel och detta trots den ålderdomliga grafiken. Enligt Game Rankings är det det tredje bästa spelet till N64:an och det 16:e bästa någonsin, alla kategorier. Det här är verkligen ett filmspel när det är som bäst.
 

EFTERTANKEN

Rare lyckades med det många inte trodde var möjligt, man skapade en spelbar 3D-shooter på en konsoll. Det blev en fenomenal succé och mycket tack vare den udda handkontroll som fått så mycket kritik genom åren. Frågan är om Goldeneye skulle ha fungerat lika bra utan Shigeru Miyamotos analoga handkontroll. Jag tvivlar på det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *