Harvester

Harvester_01

Recensionsexemplaret kommer från Night Dive StudiosPhoenix_button

retroguiden_betyg_06Ta mer splatter än Sam Raimi och Peter Jackson kunnat uppbåda under sina karriärer. Släng in en dos 50-talsestetik och blanda tillsammans med satir så tunn att den är svår att urskilja. Baka in smeten i ett slarvigt gränssnitt och toppa med ett manus som hade behövt anpassas ytterligare till spelmediet så har du DigiFX utskällda spel Harvester.

Harvester visades upp för första gången under CES-mässan i början av 1994. De som såg spelet då trodde knappt sina ögon för här fanns mängder med våld, blod och galna infall. När de fick veta vem som skrivit manuset blev de troligen ännu mer förvånade. Bakom Harvester låg nämligen Gil Austin som tidigare skrivit för bland annat Wing Commander-serien. Vid tiden för Harvesters tillkomst hade våldsdebatten efter 80-talets spel och filmer nått någon slags ‘peak‘. I USA stod politiker och upprörda föräldraföreningar och skrek efter censur och Gil ansåg att all denna kritik var ett försök till censur. Och var det något Gil avskydde så var det censur. Droppen rann över när han fick höra att explosioner och vapen tagits bort ur klassiska tecknade Warner Brothers-filmer, något som för övrigt omnämns av några karaktärer i spelet. Harvester blev därför Gils eget inlägg i våldsdebatten och föga förvånande vräkte han på med ‘extra allt‘ för att tydliggöra sin ståndpunkt.

Harvester_07I den lilla staden Harvest vaknar Steve upp en morgon till en omgivning han inte känner igen. Han har inget minne av hur han kom dit eller hur hans liv sett ut tidigare. Trots detta förefaller det som att staden och dess invånare inte är som de borde. När han börjar utforska träffar han på allt fler underliga människor som alla verkar vara hämtade ur någon Clive Barker-novell. Vägen ut ur Harvest och bort från galenskapen verkar gå genom ett medlemskap i ”The Lodge” som håller till i en jättelik borg mitt i staden. Problemet är bara att medlemskap är svåra att få och Steve tvingas utföra olika onda dåd varje natt för att få tillträde.

Harvester är uppbyggt som ett klassiskt peka/klicka-spel med digitaliserade karaktärer och snygga, detaljerade bakgrunder. Man klickar sig runt i staden och pratar med folk och plockar upp föremål. Utför man rätt saker triggas nattcykeln igång. På natten är det huvudsakliga målet att utföra något illasinnat uppdrag för The Lodge och när man lyckats växlar det tillbaka till dag igen. Inga stora konstigheter alltså och rent pusselmässigt är det ett habilt äventyrsspel. Även Gils historia är intressant (men svår att förstå tills man når slutet) men allt detta omges av en undermålig produktion.

Konversationerna öppnas med en lista på ämnen att prata om. Men dessa ord verkar dyka upp lite slumpmässigt och man får aldrig en känsla av att konversationerna faktiskt leder någonstans. Föremåls-hanteringen är ännu värre. Föremålen varierar i storlek och överlag är de så små att de minsta är svåra att urskilja. Det blir väldigt plottrigt och skvallrar om en dålig gränssnittsdesigner. Lagom till den sista delen av spelet verkar man dessutom ha fått slut på idéer. Spelet förvandlas till en veritabel slaktfest där man hugger (eller skjuter) ned det mesta i sin väg. Borta är alltså peka/klicka-momenten och dessa ersätts med musknappshamrande á la Diablo. (Fast långt ifrån lika givande).

Harvester_03Harvesters ursprungliga release var planerad till sommaren 1994 men det tog längre tid för programmerarna än vad man först trott och det släpptes först två år senare. Det är oundvikligt att jämföra Harvester med Sierras skräcksuccé Phantasmagoria som kom ut 1995. Båda har en överdriven mängd våld och blod, båda spelen är samtida och båda spelen satsade (i olika grad) på den nya FMV-tekniken. Men där Phantasmagoria i alla fall lyckades berätta någon slags historia har Harvester lite svårare att hålla ihop rent storymässigt. Gil Austin verkar ha varit mer upptagen med att peta in splatter istället för att utveckla sitt manus, vilket är synd då hans grundidé hade mycket större potential än Phantasmagoria. För det är ett intressant inlägg i våldsdebatten men det begravs djupt under allt blod och tydliggörs inte förrän man når slutet.

I en tid när många klassiker återutges är det för de historieintresserade kul att se att även mindre titlar som Harvester görs tillgängliga för dagens spelare. För på flera sätt är Harvester ett intressant historiskt dokument som säger väldigt mycket om sin samtid. Men som spel betraktat lider det fortfarande av samma brister som 1996 – handlingen spelar andra-fiolen till allt som lagts in för att chockera och äckla och gränssnittet är långt ifrån det bästa i genren. Det finns något här att ta med sig men tyvärr måste man ta sig igenom hela spelet innan man förstår det.

 

EFTERTANKEN

Men hur såg samtiden på spelet och dess innehåll? Att spelet blev totalförbjudet i Tyskland är föga förvånande, betydligt beskedligare spel än så råkade ut för den tyska censuren. Men en fingervisning om att spelet tänjde på gränserna fick man från England som tvingade DigiFX att ta bort några scener. Från kritikerhåll kom både ris och viss ros men en övervägande del var negativa. Den svenska tidningen High Score var till exempel inte nådig i sin kritik:
Det här är ett av de sämsta spel jag någonsin skådat. En tramsig gubbsjuk intrig, usel grafik och ett spelvärde som är lika roligt som att få ett motorsågslavemang.

Betyget blev usla 20/100. Men så har jag en teori om att många recensenter som sågade spelet när det begav sig inte spelade tillräckligt långt – och att betygen blev därefter.

retroguiden_understreckare

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: