Fahrenheit

Quantic Dream som grundades 1997 har som spelföretag axlat Cinemawares fallna mantel. När resten av spelbranschen gick mot realism (eller indie) satsade företaget istället på att sudda ut gränserna mellan spel och film.

 

I enstaka scener har deras spel mer liknat interaktiva filmer snarare än spel. Gemensamma nämnare för spelen brukar vara ett djuplodande manus med övernaturliga inslag, komplexa storylines med flera möjliga slut, så kallade quicktime events och cinematiska kameravyer. 2010 släpptes Heavy Rain, en thriller om jakten på en seriemördare, och 2013 kom det upphaussade Beyond: Two souls med Ellen Paige och Willem Dafoe i huvudrollerna.

Fahrenheit_2Men föregångare till dessa var Fahrenheit som släpptes i Sverige den 16 september 2005. I spelets inledning får spelaren se sitt alter ego mörda en man inne på herrtoaletten i en restaurang. Han har dock inte gjort det med vilje och måste fly för att ta reda på vad som hänt och vem som ligger bakom.

Spelet mottogs med för det mesta positiva recensioner men det fanns en del kritiker som tyckte att Quantic dream tagit spelet för nära den vita duken och gjort själva spelmekaniken för repetitiv. Quantic dream filade på det negativa, bytte plattform och återkom med sin största succé till dags dato; Heavy Rain, men allt det där började med Fahrenheit.

En remastrad version av spelet släpptes i januari i år till iPad, iPhone, Linux, Mac och Windows.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *