Gungrave_logo

När moderbolaget Aruze lade ned SETA 2009 stängdes även utvecklingsstudion Ikusabune som därmed blev knappt 18 år. Ikusabune bildades den 28 mars 1991 av Toshio Akashi för att arbeta med speldesign, grafik och animering.

Ikusabunes logga som den såg ut mellan 2002 och 2004.
Ikusabunes logga som den såg ut mellan 2002 och 2004.
Under årens lopp arbetade man på uppdrag av andra företag, bland annat Game Arts (Alisia Dragoon, Grandia), men gjorde fram till 2002 inga spel själva. Istället bidrog man med design, planering och grafik till andras spel. Man hade även en fot med i animé-världen där man bidrog med design till serier som Nadesico och Galaxy angel.

Bland de mest kända spelen på meritlistan finns Silpheed-serien, Lunar-serien och Grandia 1 & 2. 2002 gick man dock ett steg längre och släppte sitt första egna spel – Gungrave. Spelet fick ganska ljummet mottagande av kritikerna men den distinkta karaktärsdesignen, en trogen skara fans – och kan man förmoda – deras kontakter i animé-branschen ledde till en TV-serie baserat på spelet samt en uppföljare i form av Gungrave: Overdose.

2004 köptes man upp av SETA och bytte namn till SETA visual contents department innan man alltså avvecklades 2009.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *