OcarinaOfTime_01

När Shigeru Miyamoto påbörjade arbetet med The Legend of Zelda: Ocarina of Time var tanken att det skulle bli en så kallad mördarapplikation (efter engelskans killer app) till 64DD – en skivbaserad hårdvara man kopplade till sin Nintendo 64-konsoll. Den blev dock aldrig den kommersiella framgång Nintendo hade hoppats på och släpptes därför aldrig utanför Japan.

OcarinaOfTime_0264DD försenades kraftigt och gjorde att Nintendo bytte spår och stoppade in det nya Zelda-spelet i dåtidens största kassett sett till datautrymme. Tanken var att man senare skulle släppa expansioner till 64DD som utökade Ocarina of Times spelvärld med fler platser att utforska, nya fiender och nya grottsystem att utforska. När försäljningen av 64DD visade sig vara för dålig skrotades även den idén och senare hamnade en del av dessa idéer i Master Quest-versionen som släpptes till Gamecube.

När spelet så släpptes den 21 november 1998 blev det ändå en enorm succé – bland såväl kritiker som spelare världen över. På knappt 39 dagar såldes 820.000 exemplar i Japan och runt 2.5 miljoner i hela världen. Än idag, 15 år senare, förekommer Ocarina of Time högt upp på listor över tidernas bästa spel.
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *