MysteryHouse

Den här dagen för 35 år sedan släppte Ken och Roberta Williams sitt första datorspel – Hi-Res adventure #1: Mystery house till Apple II. Det var en milstolpe då det var det första kommersiella äventyrsspelet som kombinerade text och grafik.

 

Spelet publicerades 5 maj 1980 av On-Line systems – som senare skulle bli Sierra online – och såldes i blott fyra butiker i L.A. County-området. Ken & Roberta skötte själva om alla leveranser. När Sierra sedan firade 7-årsjubileum 1987 släppte man spelet fritt vilket innebär att vem som helst idag kan gå tillbaka och upptäcka ett stycke spelhistoria.

Mystery house presenteras med enkel monokrom grafik och text. På klassiskt textäventyrsmanér skriver man in kommandon som ”north” eller ”get bowl” för att interagera med spelvärlden. När spelet tar sin början befinner sig spelaren i ett gammalt viktorianskt hus med sju andra personer. I takt med att huset utforskas börjar de övriga personerna att mördas en efter en. Roberta Williams har i en intervju erkänt att Agatha Christies roman Och så var det bara en varit en stark inspiration till Mystery house tillsammans med sällskapsspelet Cluedo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *