Secret of Mana (Seiken Densetsu 2) är ett av de där omhuldade spelen som fortfarande omges med ett nostalgiskt skimmer när det kommer upp i samtal. Spelet designades av Koichi Ishii och producerades av Hiromichi Tanaka. När Nintendo fortfarande avsåg att släppa en CDrom-spelare till Sitt Super Nintendo var Secret of Mana ett av de planerade spelen till formatet. När det sedan inte blev något CD-tillägg försökte Square rädda det som räddas kunde och släppte en nedbantad version på vanlig ’cartridge’ till Super Famicom den 6 augusti 1993.
Att spelet blev begränsat av ’nedgraderingen’ märks på sådana saker som att det endast kunde ha tre fiender i bild samtidigt. Ett annat exempel är att spelet på vissa ställen har problem med att upprätthålla bilduppdateringen vilket gör att det går långsammare. Trots dessa problem att passa in i formatet blev Secret of Mana ett av de mest älskade spelen till Nintendos 16-bitarsplattform. Dels på grund av flerspelar-möjligheterna där upp till 3 spelare kunde samarbeta för att ta sig igenom spelet, men också för den vackra grafiken signerad Hiro Isono. Hiro avled tyvärr efter hjärtproblem den 28 maj i år.
Square gjorde en uppföljare som tyvärr bara släpptes i Japan då den 1995 ansågs vara för dyr för att översätta och släppa i väst. Spelet översattes dock inofficiellt av så kallade ’ROM-hackare’ redan år 2000. Länge har många fans felaktigt levt i tron att Secret of Evermore är den officiella uppföljare som Square valde för Nordamerika, istället för Seiken Densetsu 3, men det spelet har ingenting att göra med Secret of Mana-serien – trots ordet ”Secret” i titeln.
Läs också:
Spelgenomgång: Secret of Mana
Lämna ett svar