Hiro Isono låg bakom spelets varma och lummiga grafik.
Hiro Isono låg bakom spelets varma och lummiga grafik.

Secret of Mana (Seiken Densetsu 2) är ett av de där omhuldade spelen som fortfarande omges med ett nostalgiskt skimmer när det kommer upp i samtal. Spelet designades av Koichi Ishii och producerades av Hiromichi Tanaka. När Nintendo fortfarande avsåg att släppa en CDrom-spelare till Sitt Super Nintendo var Secret of Mana ett av de planerade spelen till formatet. När det sedan inte blev något CD-tillägg försökte Square rädda det som räddas kunde och släppte en nedbantad version på vanlig ‘cartridge’ till Super Famicom den 6 augusti 1993.

Att spelet blev begränsat av ‘nedgraderingen‘ märks på sådana saker som att det endast kunde ha tre fiender i bild samtidigt. Ett annat exempel är att spelet på vissa ställen har problem med att upprätthålla bilduppdateringen vilket gör att det går långsammare. Trots dessa problem att passa in i formatet blev Secret of Mana ett av de mest älskade spelen till Nintendos 16-bitarsplattform. Dels på grund av flerspelar-möjligheterna där upp till 3 spelare kunde samarbeta för att ta sig igenom spelet, men också för den vackra grafiken signerad Hiro Isono. Hiro avled tyvärr efter hjärtproblem den 28 maj i år.

Square gjorde en uppföljare som tyvärr bara släpptes i Japan då den 1995 ansågs vara för dyr för att översätta och släppa i väst. Spelet översattes dock inofficiellt av så kallade ‘ROM-hackare‘ redan år 2000. Länge har många fans felaktigt levt i tron att Secret of Evermore är den officiella uppföljare som Square valde för Nordamerika, istället för Seiken Densetsu 3, men det spelet har ingenting att göra med Secret of Mana-serien – trots ordet ”Secret” i titeln.

Läs också:
Spelgenomgång: Secret of Mana

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *