MartinLindell_640x300

Fem år efter sin bok om Nintendos första år i Sverige släpper så Martin Lindell den naturliga uppföljaren. Med Historien om Sega gräver han ännu djupare och levererar en bok som förvisso har fokus på den svenska delen av Segas historia men som ändå tar ett helhetsgrepp om företagets historia. Retroguiden ringde upp Martin för att få veta mer.

 

När började arbetet på boken om Sega?
– När Nintendoboken var klar 2009 började jag med att intervjua olika personer. Många hade jag flyt med då de verkar ha lämnat landet idag. Rolf Larsson var en sådan. Jag tänkte överlämna ett exemplar av boken men telefonnumret fungerade inte längre.

Vad tar du upp i boken?
– Egentligen är det hela Segas historia från jukboxar och flipperspel fram till idag. Det ligger som en bakgrundshistoria när jag går in på Segas ankomst till Sverige och när Megadrive slog igenom här. Sedan skriver jag också om enskilda utvecklare som Funcom och Neurostone så att man får med deras perspektiv.

HistorienOmSega_omslagUpptäckte du något som du själv blev överraskad av?
– En sak som var lite rolig var att Finland var det enda landet i Europa som fick Netlink (gav Saturnanvändarna tillgång till internet) och jag funderade över hur det kunde komma sig. Men det visade sig att de var väldigt aktiva och hade goda kontakter med Sega i USA. Därför fick de bli testmarknad när Sega testade Netlink i Europa. De satsade väldigt mycket och det såldes en hel del Saturns i Finland, bland annat ett paket med modem och tangentbord som de fick in på stormarknader. Annars har jag konstaterat att det var lite roligare på 80-talet. Det gjordes mycket mer lokala reklamkampanjer förr med lokala slogans och och omslag.

Har det varit svårare att göra research på Sega än Nintendo?
– Både ja och nej. Nintendo är mer väldokumenterade för att de var större medan det har varit fler andrahandskällor på Sega. Jag har läst mycket på ställen som Sega-16.com men det har inte varit helt lätt då vissa saker inte stämmer.

Och vad har varit svårast rent generellt?
– Tiden. Att hinna göra allt man ville. När jag skrev Nintendoboken tänkte jag att ”ska jag klara detta så är det kill your darlings som gäller”. Med Sega tänkte jag att det får ta sin tid för ingen annan lär väl skriva om det? Men man kunde ändå ha klämt in 100 sidor till utan problem.

Okej, så du har gjort en bok om Nintendo och en om Sega. Vad blir det härnäst?
– Spontant skulle jag kanske säga Playstation. Jag gillade den och den betydde oerhört mycket när den kom. Men jag tror inte att det blir det så den får väl någon annan skriva om?
– Svenska spel är något jag skulle vilja skriva om. Det finns inte så mycket dokumenterat om det svenska spelundret. Det finns både tidiga pionjärer som Greve Graphics och sedan vidare framåt till DICE, men det finns en hel del företag som har glömts bort. Det vore kul med en stor översikt.

Till sist då, det är väl rimligt att du som gått igenom både Nintendo och Sega ska få avgöra den urgamla kampen. Sega eller Nintendo – vilket var bäst?
– Ha ha, historien säger Nintendo. Sega har aldrig tjänat så mycket pengar på spel märkligt nog men Megadriven var speciell med sättet den förde in konkurrens. Sedan tog Sony och förde vidare attityden och överlag känns det som att Sega var pionjärer och gjorde sådant som sedan blommade ut genom andra. Kanske var de före sin tid?

Något mer du vill tillägga?
– Det är kul att ge folk mer bakgrund och att skapa hjältar med myter och historier. Mycket Brio gjorde med Elitserien och Sonic är lite bortglömt idag, tyvärr.

 

Klicka här för mer info om beställning och var boken finns att köpa.

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *