SierraLogo_2014

 

Att återuppliva ett varumärke är i mina ögon ett svek mot fansen och minnena om man inte avser att göra det med med samma filosofier och inställning som kännetecknade originalet. Se bara på Stor & Liten här i Sverige. Någon köpte loss rättigheterna till namnet och de klassiska figurerna och startade en nätbutik för leksaker. Självklart nyttjar man det faktum att man investerat i ett klassiskt inarbetat varumärke men ingenstans på deras webbsida hittar jag något av det som gjorde Stor & Liten till den butikskedja det var.

Därför var min första reaktion på nyheten om klassiska Sierras återupplivande ett plågsamt ”Åh nej”. Innan varumärket lades ned användes Sierra-namnet på ett flertal spel som inte alls kändes ‘Sierra‘ och det var ungefär där jag misstänkte att man skulle ta vid. Sedan kom nyheten om att ett av de första spelen blir en ‘reboot’ på Sierras kanske mest ikoniska spelserie – King’s Quest vilket i alla fall fångade mitt intresse lite grann. Och nu står det klart att Sierra ska ge ut indie-spel och göra det digitalt. Det kan vara den mest positiva detaljen i denna comeback hittills för trots att Sierras äventyrsspel såg ganska strömlinjeformade ut så var ett av företagets styrkor att man ofta vågade satsa på det oprövade. Innovativa idéer premierades internt och jag är fullständigt övertygad om att det var starkt bidragande till företagets storhetstid.

Kings Quest a la 80-tal.
Kings Quest a la 80-tal.

Grundaren Ken Williams har till exempel sagt att han vid något tillfälle lade ned alla äventyrsspelsprojekt och beordrade alla att spåna fram helt nya idéer. Enligt Williams blev alla chockade och under en tid var det ingen som kom sig för att göra någonting. Men så småningom (de hade ju inget val) så började man experimentera med helt nya saker. Williams sätt att tänka är för mig en av grundpelarna i det som utgjorde Sierra och hade företaget funnits kvar idag under Williams ledning är jag helt övertygad om att man redan hade varit en stor utgivare av indie-spel. Ken Williams har också gått ut officiellt och gett denna nystart sin välsignelse.

Små utvecklargrupper har tidigare visat på både kärlek och kunskap när de uppdaterat klassiska Sierra-äventyr och i vissa fall skapat uppföljare till dem. Phoenix Online Studios visade på både kunnande och fingertoppskänsla med serien The Silver Lining som byggde vidare på King’s Quest-spelen. Så pass att man så småningom fick Activisions godkännande att fortsätta släppa spelen. Efter den lilla studions samarbete med Jane Jensen (som är en av det klassiska gardet från Sierra) på Cognition-serien har man fortsatt och sedan en tid tillbaka fått förtroendet från Activision att göra en nyversion av Gabriel Knight: Sins of the Fathers för att fira 20-årsjubileet (som egentligen inträffade förra året).

Tyvärr är det inte Phoenix Online som får göra nya King’s Quest. I tisdags gick The Odd Gentlemen ut officiellt med att man fått uppdraget. Spelets ramhandling består av en åldrad kung Graham som återberättar sina största äventyr för sitt nyfikna barnbarn Gwendolyn. Inget ont om The Odd Gentlemen dock. Det kan bli hur bra som helst och i dagsläget finns ingen information om hur de tänker gå tillväga så det är svårt att säga varken bu eller bä. Däremot har mina förhoppningar på det nya Sierra höjts lite. Förhoppningsvis blir det inte något nytt Stor & Liten.

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *