V for vendetta

Det råder upprorsstämning i kundkretsen kring den digitala spelåterförsäljaren GOG.com. Anledningen är att man i dagarna gått ut med att man kommer att införa regionala priser på nyare spel. Varför reagerar då kunderna så starkt på detta, det är ju mer eller mindre standard hos andra digitala återförsäljare? Som jag ser det är den största anledningen att GOG hittills har marknadsfört sig själva som en närmast revolutionär grupp av gamers som är ute efter att förändra spelbranschen (till det bättre). En av grundprinciperna har varit att spel inte ska kosta mer i vissa delar av världen och det frångår man alltså nu.

Efter den första vågen av protester och hot om att lämna sajten bakom sig har Guillaume Rambourg, Managing Director på GOG, nu publicerat ett öppet brev till kunderna där han försöker förklara situationen och vad som lett fram till förändringen. Inte helt otippat beror det på kraven från förläggarna, speciellt de stora drakarna. Under de dryga fem år GOG har funnits har man kämpat med näbbar och klor för att försöka övertyga dessa om att DRM och rättvisa priser är rätt väg att gå. Att man nu tvingas backa lite på kraven om priserna är inte speciellt överraskande. Det var väl ingen som trodde att GOG skulle bli ett stadigt triumftåg som gick från framgång till framgång? Att verka i spelbranschen idag innebär företagspolitik på hög nivå, det handlar om att ge och ta. Ni vet, två steg framåt – ett steg bakåt.

GOG
Många verkar tro att GOG grävt sin egen grav. Situationen behöver nyanseras.
Det som nu ligger GOG i fatet är det som jag nämnde i inledningen. GOG har byggt sitt varumärke och sin kundkrets på starka ideal och en slags bild av en gräsrotsrörelse som ska revolutionera spelbranschen. I själva verket är GOG på många sätt ett företag som alla andra. Det gäller att överleva och att hela tiden försöka förutsäga morgondagen. Att man tvingas till eftergifter när det gäller prissättningen på nyare spel är tyvärr ett nödvändigt ont och jag har svårt att se hur man kan undvika det utan allvarliga konsekvenser på sikt. Vad man inte förstått riktigt från GOG:s sida är vari oron består. Om man nu backat på en tidigare så viktig princip; vad hindrar dem från att backa i DRM-frågan som väl är det mest grundläggande för hela affärsidén?

Jag tror att GOG är på rätt väg och har tagit det minst onda av flera möjliga beslut för framtiden, men man har samtidigt målat in sig i ett knepigt hörn gentemot sina kunder. Å ena sidan har man ett företag vars varumärke lever mycket på den ideologiska bild man målat upp. Idag är den kraftigt naggad i kanten och frågan är om man inte måste börja kommunicera tydligare att man trots allt är ett företag i grunden.

 

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *