Att gräva i historien är inte alltid så lätt, speciellt när dokumentationen tryter. Det har jag fått uppleva både som släktforskare och i mitt arbete med Retroguiden många gånger. Just spelhistorien är vansklig då det är så mycket som hänt som inte är dokumenterat. Emellanåt finns det intervjuer, bloggposter och annat där man kan hitta en del information men många gånger är det närmare en ensidig, subjektiv bild av en händelse än vad det är fakta. Ironin i sammanhanget är att det inte behöver vara så då spelbranschen är så pass ung att det fortfarande finns så många nu levande personer som kan ge förstahands-information om händelser och skeenden.
På sistone har jag försökt att gräva ned mig i historik kring Team 17 som jag tänkt skulle bli nästa del i min serie av företagsprofiler. Ni vet det där smått legendariska spelföretaget som gjorde sig ett namn på Amiga-scenen med titlar som Worms, Superfrog & Alien Breed? Under 90-talet hamnade man i en ganska infekterad och omtalad fejd med den brittiska tidningen Amiga Power och medan några av AP-medarbetarna dokumenterat sin bild av det ganska väl är det svårare att hitta Team 17:s version av händelserna. I hopp om att få klarhet i en del detaljer kring det hela skickade jag iväg ett mejl till Team 17:s dåvarande starke man Martyn Brown och hoppades att han ville ge sin syn på saken. Dessvärre var han inte alls intresserad av att prata om saken.
I ett mejl till Retroguiden skrev han bland annat:”Unfortunately I can’t really help, I don’t have anything to do with Team17 anymore and the matter was put to bed some years ago. So much nonsense was written about all that and much of it not true.”
Hans avslutande ord gjorde det ganska klart att han inte ansåg att detta skulle vara av något som helst intresse:
”It’s a non story really.”
I själva verket var detta en ganska stor sak när det begav sig och jag kan ha viss förståelse för om man inte vill riva upp gamla sår nu när Martyn dessutom inte är en del av Team 17 längre. För någon som mig, som är mån om att spelhistorien bevaras och berättas på ett så korrekt sätt som möjligt, så blir det dock ett frustrerande problem. Att ha tillgång till en så korrekt historieskrivning som möjligt är viktigt inom alla områden. Inom spelvärlden har man dessutom varit traditionellt dåliga på det och det blir inte lättare när enskilda personer har sin egen syn på vad som bör inkluderas eller ej.
Kanske är fejden med AP att betrakta som en fotnot i spelhistorien och kanske är Martyn Brown rädd för att bli indragen i nya bråk, eller ännu värre – skada Team 17:s rykte? Men att hävda att han inte kan prata om företaget och dess historia, som han annars många gånger har deklarerat att han är stolt över, för att han inte är en del av företaget längre låter väldigt konstigt. I min värld har alla som varit inkluderade i något historiskt viktigt ett slags moraliskt ansvar mot eftervärlden i att föra historien vidare. Att vägra att svara på ett par enkla frågor med ursäkten att man inte är en del av det längre är att fly undan det ansvaret på ett lite väl billigt sätt. Jag tror inte att någon skugga skulle kastas över de fantastiska saker Martyn Brown åstadkom under sin tid på Team 17 genom detta. Men nu är det som det är och det får man acceptera och hoppas på att andra gamla legendarer inom spelbranschen inte väljer att stoppa huvudet i sanden så fort en del frågor blir obekväma.
Lämna ett svar