Shigeru Miyamoto föddes den 16:e november 1952 i den lilla staden Sonobe på landsbygden utanför Kyoto. På fritiden tyckte han om att vandra runt och utforska naturen runt omkring honom.Han noterade noga alla detaljer i naturen och ritade sedan av de miljöer han såg.
Hans nyfikenhet visste inga gränser när han en dag hittade ett stort hål i marken. När han väl hade samlat mod till sig för att utforska det närmare upptäckte han att det var öppningen in till ett grottsystem. Därefter spenderade han många dagar utforskandes varenda millimeter av grottsystemet.
Miyamoto glömde aldrig känslan han fick av utforskandet och det lade grunden till hela hans filosofi om speldesign. Shigeru Miyamoto vill i sina spel locka spelaren att utforska spelvärlden istället för att bara reagera på den, att ifrågasätta de saker man ser omkring sig och att aldrig blint tro på vad dina ögon ser.
Genom åren har han även dragit inspiration från så vitt skiljda saker som Star Trek (warp-zonerna i Super Mario bros), Alice i underlandet (de ätbara power-upsen i Super Mario-spelen) och förstås hans många vandringar runt på landsbygden utanför hemstaden (hela känslan med utforskning och att växa med uppgiften i Zelda-spelen).
Det är omöjligt att säga hur spelvärlden hade sett ut utan Shigeru Miyamoto. Idag fyllde den legendariske speldesignern 60 år och även om han spenderar allt mindre tid direkt involverad i designarbete så verkar han inte slå av på takten. Sedan 2006 leder han NEAD (Nintendo entertainment analysis & development) tillsammans med Takashi Tezuka. NEAD utvecklar majoriteten av Nintendos egna spel så som Mario, Zelda och Pikmin.
Retroguiden skickar ett stort grattis och hoppas att Shigeru Miyamoto låter oss utforska hans spelvärldar i nya konstellationer i många år till.
Lämna ett svar