Sega var pressade att få en hit med Megadriven efter att 8-bitarskonsollen Master System misslyckats med att utmana Nintendo på allvar på de viktiga marknaderna i Japan och Nordamerika. När den väl släpptes gick det trögt i Japan men desto bättre i USA där kaxigare och vuxnare PR-kampanjer i kombination med en prestanda som vida översteg Nintendos 8-bitarskonsoll gjorde att man snabbt tog marknadsandelar där. När sedan Sonic the Hedgehog släpptes förstärktes bilden av Sega som ett tuffare och mer spännande alternativ.

Precis som med Master System kunde Megadrive snabbt visa upp ett varierat bibliotek av arkadkonverteringar som imponerade. Än viktigare för den nordamerikanska marknaden var att Electronic Arts bestämde sig för att utveckla spel för Megadrive och under ett antal år var EA:s sportserier, med NHL i spetsen, en viktig anledning till att välja Megadrive.

Det dröjde två år innan utmanaren Super Nintendo släpptes och tack vare Megadrives försprång tog det tid innan Nintendo kunde komma ifatt och gå om Segas konsoll. Under de här åren fördes ett slags maskotkrig mellan galjonsfigurerna Mario och Sonic.

När Nintendo började sätta press på Sega med sin tekniskt sett bättre konsoll försökte Sega desperat förlänga livslängden på Megadrive. Det resulterade i CD-tillägget Mega-CD och 32X som båda byggde ut och förbättrade prestandan på 16-bitarskonsollen. Det visade sig dock vara strategiska felbeslut då tilläggen dels blev dyra och dels inte fick det stöd från spelutvecklarna som hade behövts.

Sega slutade officiellt att stödja Megadrive 1997 men konsollen har fortsatt att släppas i olika utföranden av olika tillverkare i såväl Europa som Nordamerika och Brasilien.

guiden_understrecknov2013

 

 

Releasedatum
Japan: 1988-10-29
Nordamerika: 1989-08-14
Europa: 1990-11-30

Sålda enheter: c:a 35-40 miljoner

Teknisk specifikation
Processor: Motorola 68000 @ 7.6 Mhz
Minne: 64 KB RAM
Grafik: 512 färger (64 samtidigt på skärmen). 320X224/448 (NTSC), 320×240/480 (PAL)
Ljud: Yamaha YM2612 FM, 6 kanalers stereoljud

Bästsäljare
Sonic the Hedgehog – +15 miljoner
Sonic the Hedgehog 2 – 6 miljoner
Disney’s Aladdin – 4 miljoner
NBA Jam – 1,93 miljoner
Mortal Kombat II – 1,78 miljoner

Populära Pärlor
Phantasy Star IV
NHL-serien
Thunder Force IV
Earthworm Jim
Streets of Rage-serien

Visste du att…
…Megadrive var Segas tredje konsoll efter SG-1000 och Master System.
…Medan Megadrive sålde bra i både Europa och Sydamerika, framförallt i Brasilien, blev den inte den hit Sega önskade sig i hemlandet Japan. När eran summerades var man blott trea på hemmamarknaden slagna av Super Nintendo och Turbografx-16.
…I Sydkorea rådde länge ett förbud mot japanska produkter. Många japanska företag kringgick förbudet genom att samarbeta med sydkoreanska företag. I Segas fall valde man Samsung som släppte både Master System och Megadrive under de smått bekanta namnen Gam*Boy och Super Gam*Boy.
…I USA var problemet att namnet Megadrive redan fanns som varumärke och ägdes av en amerikansk hårddisktillverkare. Därför valdes namnet Genesis till den amerikanska releasen.
…Sega ville att det skulle vara lätt att utveckla och porta spel till Megadrive. Därför valde man populära och väl beprövade komponenter vilket inte minst märks på processorerna. Huvudprocessorn i Megadrive är Motorola 68000 som använts i bland annat Apples Macintosh, Amiga 500 och Atari ST. Hjälpprocessorn (för att sköta ljudet) Zilog Z80 återfinns bland annat i Gameboy.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *