Midwinter_01

Utgivare: Rainbird software
År: 1990
Plattform: Amiga
Genre: Open world

 

Betyg: 7Speldesignern Mike Singletons karriär går parallellt med det brittiska spelundret som hade sin storhetsperiod under 80-talet. Trots det var han inte en av de många sovrumsprogrammerare som kom fram under den perioden. Mikes bakgrund var istället som lärare.

 

1980 drog han sig tillbaka från läraryrket och satsade på en affärsmöjlighet som inte alls blev någon succé. I centrum för den affären stod datorn Commodore PET.
– Satsningen gick fruktansvärt fel så jag tog datorn och sprang, sa Mike Singleton i en intervju med den brittiska tidningen CRASH i juni 1987.

Midwinter_02I samma artikel gav han en liten ledtråd till sitt nästa spel när han sa att det han arbetade på var något helt nytt och saknade motstycke. Två år senare släppte hans Maelstrom games det banbrytande spelet Midwinter till 16-bitarsdatorerna Amiga och Atari ST. Mike hade en bakvänd syn på hur man designar spel. Han föredrog att börja med tekniken, eller spelmotorn för att använda mer moderna termer, för att sedan hitta en miljö och ett spelsätt som passade den. I fallet Midwinter var det mest skonsamt för datorn att använda vita polygoner och då föll sig den vintriga miljön ganska naturligt.

Att det är till synes evig vinter beror på att det bara 50 år tidigare har kraschat en stor meteorit som fått ödesdigra konsekvenser för jordens klimat. På ön lever huvudpersonen John Stark. Han leder den lokala milisen i ett slags gerillakrig mot general Masters som precis invaderat ön. Spelaren måste i Starks skepnad ta sig runt ön och rekrytera olika personer vars expertis är nödvändig för att stoppa general Masters. För att snabba på processen kan du skicka iväg en redan rekryterad person att värva en ny. Det är lättare sagt än gjort då personernas inbördes relationer spelar en stor roll. Varje karaktär har sin egen bakgrundshistoria och sin egen relation till de andra och detta gör att karaktärer inte kan rekryteras av fel person. John Stark kan således relativt lätt rekrytera Nurse Maddocks eftersom de är förlovade. Stark kan dock inte rekrytera Grazzini som är kär i Maddocks och väldigt svartsjuk. De bättre karaktärerna är det få överhuvudtaget som kan rekrytera och en del måste fritas då de sitter fängslade vid spelets början.

Midwinter_06Spelet förflyter i en slags turbaserad realtid. Låter det komplicerat eller motsägelsefullt? Det är det inte. Varje karaktär du har styrs i två timmar (i speltid) innan turen går över till att styra nästa. Olika karaktärer har olika färdigheter men i grunden gäller det att färdas runt på ön och rekrytera, döda fiendesoldater eller sabotera anläggningar eller konvojer. Det finns olika sätt att färdas runt på ön. Det vanligaste är med skidor vilket är ganska långsamt. Därutöver finns till exempel snömobiler, en linbana och så den kanske roligaste; hängglidare. För att ytterligare komplicera saker kan karaktärerna skadas av vapen eller av att man ramlar. Skadorna varierar och kan uppstå på olika kroppsdelar vilket påverkar spelet. Blir ens ben svårt skadade kan man inte åka skidor på ett tag. En skadad arm gör att ens prickskytteförmåga försämras. Skador på huvud eller mage påverkar i sin tur allt man gör. Är skadan tillräckligt svår kan man varken åka skidor eller köra snömobil. Det enda att göra i ett sådant läge är att skicka upp en nödraket och vänta på att bli räddad. Har man otur är det fienden som ser en först varpå man blir tillfångatagen. Skador läker över tid och med hjälp av förband men det tar tid.

Spelet har en oerhört hög inlärningströskel – ännu mer nu än när det begav sig. De första 8-10 försöken blir jag attackerad och lämnad medvetslös inom ett par minuter. Att åka skidor får mig att känna mig som Bambi på isen och inte sällan är det svårt att se vad som är en nedförsbacke eller en ravin. Så det där tålamodet som tydligen existerade i massor på 80-talet behöver man gräva fram idag om man vill ge sig på Midwinter. Det tar tid att lära sig spelets funktioner och det tar framförallt tid att lära sig styrning, menyer och att bara ta sig runt utan att bli invalidiserad. Men rent spelmässigt råder det ingen tvekan om att moderna spel som Just Cause, Grand Theft Auto och Elder Scrolls-serien har en tydlig föregångare i Midwinter.

Midwinter_07
Innehållet när det begav sig. Ett armbandsur saknas på bilden.

Designern Mike Singleton dog 2012. Tidigare medarbetare har tillsammans med Chilli Hugger Software arbetat med en remake av spelet. I början av januari gick ett pressmeddelande ut där man visade upp bilder på vad man kunde förvänta sig samt beskedet att en Kickstarter-kampanj skulle komma inom kort. Fyra månader senare hoppade projektets initiativtagare Chris Wild av då han kände att det avvikit för långt från hans ursprungliga idé.

Originalspelet åldrades betänkligt på bara ett par år. När budgetutgåvorna började ges ut fick spelet inte längre samma höga betyg som bara två år tidigare och det har troligen hjälpt Midwinter att begravas och glömmas bort av så många. En remake hade varit välkommen nu när det finns processorkapacitet som faktiskt kan göra Mike Singletons skapelse riktig rättvisa. För många spelare innebar Mikes spel en enorm frihetskänsla och Midwinter var hans kanske finaste skapelse. Midwinter HD:s framtid ser högst osäker ut och det är bara att hoppas stafettpinnen plockas upp igen. Under tiden är Amiga-, Atari- och för all del PC-versionerna värda att plockas upp om man fortfarande besitter det där tålamodet som verkade finnas i överflöd när det begav sig. Midwinter är svårt och inte särskilt förlåtande men när man väl kommit in i det så känns det ändå rätt tidlöst vilket är ett gott betyg. Har du dessutom möjlighet att överklocka din dator eller emulator så kan det bli en rätt angenäm spelupplevelse. Det var här någonstans en hel del av open world-spelens innehåll formades en gång och det är väl värt att upptäcka igen.

 

EFTERTANKEN

När spelet kom ut hade recensenterna svårt att typbestämma spelet. En skrev att det var ett shoot’em up med strategiinslag. En annan ansåg att det var ett strategispel med actioninslag. Idag skulle snarare Midwinter klassas som ett open world-spel och löst buntas ihop med Grand theft auto och Elder scrolls-serien. Faktum är att än idag står sig blotta storleken på världen i Midwinter väl mot dagens spel. Ön i Midwinter var 410 000 km2 vilket kan jämföras med Just Cause 2 (ca 1 036 km2), Fuel (ca 14 400 km2) eller Daggerfall (161 600 km2). Nu spelar inte storleken någon roll om man inte vet hur man ska utnyttja den och där kan man förstås ha olika åsikter vad det gäller Midwinter. Helt klart är att du kan inte fara runt i det vintriga landskapet och räkna med att hitta något intressant var hundrade meter. Men herregud, vilken storlek!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *