SMB_PeachEdition

En av de finaste nyheterna som nått mina öron under månaden var den om den lilla flickan (3 år) som undrade varför hon inte kunde spela Shigeru Miyamotos klassiska arkadspel Donkey Kong med en tjej i huvudrollen istället för Jumpman. Vad gör man då som pappa? En del kanske förbereder henne på fler besvikelser i framtiden men den här lilla tjejens pappa satte sig istället och hackade spelet för att byta plats på Jumpman och Pauline.

Efter det verkar fler ha blivit inspirerade och det dröjde inte länge innan det dök upp en version av Super Mario bros. kallad Super Mario bros Peach edition. Som man kan uttyda av namnet är Mario ersatt av Peach och känner man för att spela två stycken samtidigt kommer man upptäcka att även Luigi fått en kvinnlig ersättare i form av Daisy.

En patch som förvandlar en Super Mario bros ROM-fil till Peach edition finns att ladda ned här.
 

retroguiden_understreckare
 

Det ligger i tiden att låta gamla klassiker återuppstå i knivskarpt HD-format. Ett av de mer oväntade spelen att få genomgå denna spelens svar på Hollywood-fruarnas Botox-behandlingar är Capcoms Ducktales som släpptes till NES 1989 (i Sverige julen 1990).

Ducktales blev snabbt ett av de populärare plattformsspelen efter Nintendos egna spelserier. Bra grafik, animationer och musik från TV-serien gjorde spelet till en given klassiker. Härom veckan tillkännagav Capcom att man tänker låta WayForward Technologies återskapa den gamla Disney-klassikern. Animationsspecialisterna på WayForward kommer att satsa på en handritad animationsstil för karaktärerna i spelet medan bakgrunderna presenteras i ett slags 2.5D-perspektiv.

Som extra grädde på moset kommer även Disneys officiella röstskådespelare att medverka i spelet som beräknas släppas i sommar till Playstation network, Xbox LIVE Arcade och Wii U eShop. Under tiden kan ni sjunga med i trailern här nedanför!


 

retroguiden_understreckare
 

Ungefär samtidigt som Capcom presenterade planerna på ett nytt Ducktales råkade man på annat håll avslöja vad som kan vara ett återupplivande av en annan gammal klassiker – Strider. En gång i tiden ett av mina favoritspel på min gamla Atari ST men Strider släpptes till långt fler format än så. Sitt ursprung hade dock spelet i arkadhallarna och nu spekuleras det flitigt på retrospels-forum om spelet kommer i en helt ny och modern version eller om det ”bara” handlar om en enklare portning av arkad-originalet. Osäkerheten ligger i att det enda som hittills läckt ut är bilder på spelets förmodade logo. Dessa hamnade ett kort tag på Xbox LIVE Arcade där flera skarpögda spelare hann se dem innan de togs bort.

StriderLogo_2013

Det var förra året vid den här tiden som det avslöjades att GRIN, som tidigare gjort nyversionerna av Bionic commando, höll på och arbetade på en modern Strider-version. Capcom drog dock tillbaka uppdraget och GRIN gick sedan som bekant i konkurs. Detta var 2009 och nu kan det alltså vara dags för nästa försök från Capcom.
 

retroguiden_understreckare
 

Den tyska tidningen Retro gamer magazine hade nyligen en stor artikel om Turrican-serien, vilket i sig inte är någon nyhet. Turrican var en klassisk serie spel med härlig plattforms-action som var väldigt populär i framför allt Europa i början av 90-talet. Men en liten passage i den tyska artikeln har dock fått fans att börja vädra morgonluft. Enligt den skall ett nytt spel vara på väg som än så länge går under namnet Turrican rebirth.

Även om inget datum för release har avslöjats än så finns det annat att glädjas åt. Seriens grundläggande 2D-action skall vara oförändrad men bland nyheterna finns möjligheten för spelarna att själva skapa såväl vapen som nya banor. Dessa ska man sedan kunna dela med sig av online. Frågan som alla ställer sig nu är huruvida Chris Hülsbeck kommer att anlitas för att skapa musiken till det nya spelet. Hülsbeck musik anses ha varit en starkt bidragande orsak till spelseriens popularitet när det begav sig.

Utvecklingen av spelet ligger dock än så länge bara på planeringsstadiet men rättighetsinnehavarna sägs ha varit i kontakt med Black forest games (som senast gjorde Giana sisters: Twisted dreams) och man hoppas att utvecklingen av spelet ska komma igång någon gång under året.


 

retroguiden_understreckare
 

Förra gången det begav sig i 3D.
Förra gången det begav sig i 3D.
Även SEGA verkar se tillbaka på sina gamla klassiker för att hitta idéer för dagens konsoller. I början av året meddelade man att det annorlunda shoot’em up-spelet Space Harrier skulle släppas till Nintendo 3DS.

Nästa arkadklassiker att konverteras till tre dimensioner blev Super Hang-on som släpptes i Japan för några dagar sedan. Detta kan vara början på en lång rad konverteringar från Sega och förhoppningsvis kanske Out run 3D lurar bakom hörnet, något vi inte sett sedan… ja, sedan Out run 3D släpptes till Sega master system!
 

retroguiden_understreckare
 

Under den första delen av 90-talet pågick en ständig kamp mellan Sega-ägare och Nintendo-ägare om vem som hade den bästa konsollen. När Nintendo introducerade Super FX-chippet och 3D-polygonerna i Star fox var det många Sega-fans som fick svårt med argumenten. Star fox ansågs ju vara en smärre omöjlighet på en Megadrive. Men det var då. Nu, sådär 20 år senare, har en talangfull programmerare visat prov på Megadrivens inneboende potential genom att porta över en del av Star fox till Segas 16-bitsmaskin.

Sega-fansen skall dock inte ropa ‘hej’ än, då det än så länge bara handlar om ett glorifierat teknik-demo med en blygsam bilduppdatering på 9 fps. Mannen bakom bedriften, Stef, har dock sagt sig vara villig att fortsätta utvecklingen och fler personer har meddelat att de är villiga att hjälpa till. Skulle de lyckas med något som är spelbart kommer uttrycket ”blast processing” återigen att bli ett ord på allas (retro-)läppar.


 

retroguiden_understreckare
 

F-Zero GX-AX

F-Zero var Nintendos version av ett futuristisk racingspel och kan närmast liknas vid Sonys WipeOut-serie. F-Zero släpptes ursprungligen till Super Nintendo 1990 (i Sverige först 1992) och spelet fick sedan en uppföljare till Nintendo 64. 2003 kom ytterligare en uppföljare, F-Zero GX, och denna gång till GameCube. Tillhörde du den skara som köpte det spelet har du förmodligen gått i alla dessa år och trott att du bara köpt ett spel. Inget kunde vara mer fel, men låt mig först återge lite bakgrundsinformation kring skapandet av spelet.

Samtidigt som Nintendo satte igång med att utveckla ett F-Zero-spel till GameCube valde man också att skapa en arkadversion. För att skilja dem åt fick arkadversionen tillägget AX. En av anledningarna till denna parallella utveckling var att man tillsammans med Sega och Namco tagit fram ett arkad-kort som baserades på Nintendos egen GameCube. För att locka GameCube-ägarna till arkadhallarna la man till möjligheten att stoppa i ett GameCube-minneskort i arkadspelet och ladda ned exklusiva banor från AX som man sedan kunde spela hemma i sitt GX. Detta var länge det enda sättet att spela en del av arkadspelet hemma. Fram tills nu, vill säga.

Några flinka personer har spenderat en del tid med att gräva sig djupt ned i koden på F-Zero GX och det man hittade överträffade alla förväntningar. Inte nog med att banorna man kunde ladda ned från arkadspelet redan fanns gömda i hemversionen – faktum är att hela arkadspelet har legat gömt på spelarnas skivor och bara väntat på att upptäckas. Nåja, det är inte bara att säga ett magiskt ord och sedan börja avnjuta ytterligare ett spel i sin GameCube-samling. Det krävs att man har eller införskaffar en Action replay eller Gameshark till sin Gamecube och sedan börjar knappa in koder för glatta livet. Men det kanske det kan vara värt för ett helt nytt spel, dessutom ett som har visat sig vara rätt sällsynt i sitt arkadkabinett-original.

Koderna är som följer för PAL-versionen:

Z60V-MZG0-VRAQ2
3DFJ-55T9-J5J7P
NBCW-U1NV-0JDJG
HK7K-0RFW-FNQ8Y
PF4U-P5D0-862X1
9D4X-PVXV-R3FNV
Q7PM-1678-XE7FW
UAB4-HZ2F-AW6X5
T6UV-03PE-1H26C
BN71-WCD5-DYDNW
FHW5-F3D3-B2UZ5
NJR5-FE19-GQ851
5FRQ-P6M4-096F3
85KV-QPJD-4U999
VXM8-U9Y8-URZPR
VZFH-H43M-5N6E3
G71V-JPGY-BPDDZ
GUZD-V5KT-UBKA8


 

retroguiden_understreckare
 

Och så till sist en liten strimma av hopp om framtiden för alla Shenmue-fans. I början av mars intervjuades skaparen Yu Suzuki av en fransk reporter under Monaco anime game show. Där sade Suzuki bland annat att Kickstarter skulle kunna vara ett utmärkt sätt att finansiera en fortsättning på Shenmue-sagan. Huruvida det i så fall skulle bli i spelform är dock mer osäkert då han också ska ha sagt att han mycket väl kan tänka sig att göra en fortsättning i form av animé.

Ett visst hopp om ett Shenmue 3 till moderna konsoller finns dock med tanke på att Yu Suzuki så sent som 2011 sa att det är tänkbart att Sega skulle låta honom utveckla ett nytt spel om han kunde finansiera det på något sätt. Kanske är Kickstarter lösningen på det hela?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *