Retroguiden i ny kostym. En av många positiva händelser under 2010.
Retroguiden i ny kostym. En av många positiva händelser under 2010.

 

5 år i historiebevarandets tjänst

Jag börjar med det roligaste först. Häromdagen fyllde Retroguiden respektingivande 5 år som koncept/sajt/blogg/historiearkiv/whatever. Sedan starten 2008 har kanske inte uppdateringarna alltid levt upp till ambitionen men jag är ändå glad över att sajten finns kvar och att historieintresserade gamers fortsätter att hitta hit för att läsa om kända och okända spel och historien som omger dem.

Det riktiga firandet sparar jag till framåt höstkanten men något känner jag ändå att man bör hitta på så med start på onsdag kör jag igång en liten tävling tillsammans med Roliga prylar där ni har chansen att vinna en häftig Tetris-lampa. Så se till att gilla Retroguiden på Facebook, följa på Twitter eller titta in på sajten med jämna mellanrum.

retroguiden_understreckare
 

GameGadget stöps i ny form

GameGadgetMinns ni GameGadget, den handhållna konsollen som sades kunna bli retrospelarnas egen iPod? Jag recenserade konsollen i december förra året och var allt annat än imponerad kan man väl säga. Efter det har kunder mötts med kalla handen, supportforum har stängts och de ansvariga bakom lanseringen har lämnat över det sjunkande skeppet till Blaze. Under hösten gick man ut och lovade en ny-satsning med nya modeller men av detta har vi inte sett någonting.

Många som gjorde det möjliga misstaget att faktiskt köpa ett exemplar har istället hackat in ett annat OS och på så sätt börjat använda den som en ren emulatorkonsoll. Därför är det nu lite lustigt att GameGadget har omlanserats de senaste dagarna. Och istället för det gamla löftet om att kunna köpa nya och gamla spel verkar man ha vänt kappan efter vinden och kallar den nu för en ”Europeisk Dingoo”. Dingoo är en väldigt populär handhållen konsoll som bland annat används flitigt för att spela gamla retrospel på.

På den kraftigt omgjorda webbsidan kan man nu läsa att GameGadget klarar av alla retrospel man någonsin upplevt och att den är fullt kompatibel med MAME. Via webbsidan kan man ladda ned ett nytt operativsystem komplett med emulatorer, spel och annan programvara som kan läggas på ett SD-kort och köras via ett så kallat sandlåde-läge.

Det återstår att se om detta nya drag kommer att laga en del av det brustna förtroendet från konsumenterna, men uppenbarligen är inte GameGadget helt död än. En ny GameGadget kostar i dagsläget c:a 40 pund och finns att köpa bl a via Funstock.

retroguiden_understreckare
 

Fish & Watch?

Likheten med ett G&W är slående.
Likheten med ett G&W är slående.
Game & Watch-spelen har varit populära samlarobjekt ända sedan de introducerades i början av 80-talet. För de som är ute efter att skaffa sig en komplett samling har det nyligen blivit lite svårare. Bloggen Before Mario uppmärksammade nyligen det handhållna Bassmate computer efter ett tips från en samlare. Bassmate computer är en liten handhållen fickdator som används för att avgöra vilken kombination av drag och bete som är bäst för varje upptänklig miljö och situation.

Datorn är misstänkt lik ett Game & watch-spel med dubbelskärm. Såväl knappar som formgivning och länk mellan över- och underdel skvallrar om att den har en stark koppling till Nintendos bärbara spelserie. Efter att bloggaren öppnat upp maskinen hittades produktbeteckningen ”BM-501” vilket är samma format som G&W-spelen. Längst bak i manualen kan man också mycket riktigt läsa att den är tillverkad av Nintendo. Fickdatorn producerades av Nintendo för det amerikanska företaget Telco som sålde den under olika varumärken med start 1984. Projektet var godkänt av Gunpei Yokoi själv som ska ha tyckt att det var en kul produkt.

Beviset!
Beviset!
Jag kan tänka mig att meningarna nu går isär om den ska räknas in i G&W-familjen, men visst är väl en Game & Watch-samling inte längre helt, totalt och definitivt superkomplett utan en Bassmaster computer? Om inte annat kan man nog se den som ‘extramaterial‘ med tanke på att den baserats på G&W-teknologi samt utvecklats av G&W-folket.

Klicka här för att läsa mer om historien bakom den.

retroguiden_understreckare
 

Gameboy advance snyggaste spel?

I början av 2000-talet bildades den lilla italienska studion Raylight som inriktade sig på att porta spel över till Nintendos bärbara konsoller, främst då Gameboy Advance. Medan en del var officiella licensierade spelsläpp arbetade man också på några inofficiella som med största sannolikhet aldrig var tänkta att släppas som fullfjädrade spel. Bland dessa fanns portningar av Street fighter, Metal gear solid samt Resident Evil 2. Istället handlade det i dessa fall om teknik-demos som skulle visa upp bolagets färdigheter och egenutvecklade verktyg.

Bilder har cirkulerat på nätet under några år men nu har en grupp som kallar sig Past to present online spårat en ägare av RE2-demot. Även om videorna nedan visar att spelet är långt ifrån färdigt så är det man får se väldigt imponerande. Det är bara att hoppas att man får loss en nedladdningsbar version snart.

retroguiden_understreckare
 

Mega Man på väg till PC

14 juli blir ett datum att hålla i minnet för alla Mega Man-fans. Då släpps det inofficiella Mega Man unlimited och sett till den första trailern för spelet verkar grafiken, musiken och spelkänslan från NES-originalen vara intakt.

Det fem man starka utvecklarlaget har spenderat de senaste fem åren med att skapa sin hyllning till den Capcoms klassiska spelserie. Spelet är utvecklat för PC (Windows) och innehåller 9 olika specialvapen, 9 banor med tillhörande unika bossar samt ytterligare 4 avslutande banor. Till skillnad från de tidiga originalen till NES behöver man inte spara medelst krångliga lösenord utan man har istället lagt in en enklare spar-funktion.

All info om spelet hittar du här!

retroguiden_understreckare
 

Kaos-motorn återskapas

Under Amigans storhetstid kallade sig The Bitmap brothers ofta och gärna för spelvärldens första ”rockstjärnor”. Även om det finns ytterligare en och annan som vill utmana om det epitetet är det svårt att ifrågasätta deras popularitet. Ett av deras mest omtyckta alster var det Gauntlet-influerade The Chaos engine som släpptes 1993. Så här lagom till 20-årsjubiléet är den holländska utvecklaren Abstraction i full gång med att återskapa spelet i modern kostym. Nyligen släpptes en trailer som dock inte visade någonting från själva spelet men efter det har information sipprat ut om att spelet baseras på den ursprungliga Amiga-koden men med ett flertal förbättringar och tillägg.

Som grädde på moset ska också Bitmap brothers-grundaren Mike Montgomery vara inkopplad för att bistå studion med tips och råd om hur de kan/ska/bör använda och utnyttja källkoden. Med tanke på det finns det alla chanser att spelet håller sig nära originalet. Beräknat releasedatum är satt till augusti och spelet släpps initialt på Steam.

Du kan kika på trailern samt förhandsboka på spelets officiella webbplats.

retroguiden_understreckare
 

Bond infiltrerar Super Mario 64

Bond tar sig in på Marios domäner.
Bond tar sig in på Marios domäner.
Och till sist klämmer jag in en kul ny mod. Visst har du väl som jag ibland tänkt att det hade varit kul att föra över en bana eller en miljö från ett spel till ett annat? En driftig ROM-hackare har tidigare gjort slag i saken och flyttat över Ocarina of times Kakariko village till både Goldeneye och Perfect dark. Nu har han gjort det igen genom att omvandla slottet i Super Mario 64 till en multiplayer-bana i Goldeneye 007.

Det är med andra ord läge för deathmatch-kvällar i sommar. Samtidigt kan man börja fundera på vad som borde portas över härnäst. Mario och Peach som spelbara karaktärer?

Klicka här för patch och instruktioner till Goldeneye 007

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *