Nu när krutröken börjar skingras efter Gamex-mässan kan det vara på sin plats att berätta att det även hänt saker i retrovärlden den senaste tiden. Den här gången kretsar det kring nya spel (hmm, nåja), en nyupptäckt prototyp och så en av de mest intressanta amatörproducerade dokumentärerna jag sett på länge!

Det som alla har gått och väntat på har nu äntligen skett. Årets spelsläpp är äntligen här. Jag talar förstås om det fantastiska, filmlika Prince of Persia som nu äntligen gör entré på världens bästa hemdator… eller vänta nu?

Något sådant hade jag förmodligen skrivit för 22 år sedan men det är också så lång tid det har tagit för denna klassiker att hitta till Commodore 64 – världens mest sålda hemdator.

Jordan Mechners action/pussel/plattforms-hybrid var en mindre sensation när det kom och om ni inte tycker att det är sådan stor sak att det inte släpptes till C64:an så ta en titt här på alla format det faktiskt kom till: Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, DOS, FM Towns, Game Boy, Game Boy Color, Game Gear, Genesis, iPhone, Macintosh, NES, SEGA CD, SEGA Master System, SNES, TurboGrafx CD och ZX Spectrum.

Det är i pricip bara Commodores 8-bitarsmaskin som saknas i den listan. Någon recensent i utlandet kallade spelet för ”The game that won’t disappear – spelet som aldrig försvinner” just på grund av att det dök upp nya portningar av spelet hela tiden.

Den stora anledningen till att spelet aldrig nådde denna hemdatorernas folkvagn var att i skiftet mellan 80- och 90-tal var den redan så föråldrad att man inte hittade någon utgivare som var villig att betala för det.

En C64-entusiast som kallar sig mrsid ville dock ändra på det och han har spenderat de senaste 3 åren med att studera Mechners Apple II-original. Genom s k ”reverse engineering” (källkoden har nämligen gått förlorad) har han sakta men säkert satt ihop en version som lever upp till originalet.

C64-versionen är precis som vi minns spelet och det är sannerligen en kandidat till titeln årets portning. Det finns att ladda ned här.


SEGA Force skrev om Master system-versionen: ”Prince of Persia är kort och gott ett bra spel. Det enda som irriterar är att den läckert animerade gubben är lite svår att flytta på, och att man inte alltid ser riktigt hur han står. Innan man blir van drattar han i avgrunden och pajar ihop rätt ofta, men man lär sig snart dubbeltrycktekniken. Klart köpvärt för alla 8-bitars äventyrare.

High scores fåordige recensent överdrev inte men var rättvis om Megadrive-versionen: ”Persiska nätter med en vacker prinsessa och modig ung man i huvudrollerna. Mycket bra plattformsspel.
 

retroguiden_understreckare

Om det var lite underligt att Prince of Persia aldrig kom ut på C64:an är det minst lika märkligt att den klassiska titeln Boulder dash aldrig släpptes till Atari 2600.

Även här pratar vi om ett spel som konverterats och släppts till en rad plattformar så som Amstrad CPC, Apple II, Atari 8-bit, Atari ST, BBC Micro, ColecoVision, Commodore 64, Electron, Game Boy, MSX, NES, PC-88 och ZX Spectrum. Faktiskt blev spelet så populärt att man gjorde en arkadspelsversion av det. (Det vanliga är att man gör ett arkadspel först och sedan portar det till hem-format – inte tvärtom).

En anledning kan förstås vara att Atari var på väg utför när spelet såg dagens ljus första gången 1984. Detta har dock inte hindrat ett gäng entusiaster från att skapa en version till konsollernas egen ålderman. Dessutom kan den betraktas som en officiell portning då den ursprungliga förläggaren First star software varit inblandad i det hela.

Spelet kommer att släppas på autentiska kassetter (med en ask och manual till) med en utgåva på endast 250 exemplar. Priset sägs hamna på saftiga 75 dollar och kommer att kunna köpas här i lagom tid innan jul.
 

retroguiden_understreckare

Diddy Kong pilot_01
Det var så här det skulle ha sett ut. Om inte om fanns. (Och Microsoft).
Vi fortsätter på temat nedladdningar och stöter på en intressant titel. 2005 släppte Rare sin racingtitel Banjo-pilot till Gameboy advance men det var länge tänkt att spelet istället skulle bli Diddy Kong pilot – en slags uppföljare till Nintendo 64-spelet Diddy Kong racing.

Tyvärr tillhörde Diddy Kong Nintendo och när Microsoft köpte Rare 2002 fick man fundera på andra karaktärer. Det billigaste, och smidigaste, alternativet var att använda Rares egna figurer från Banjo-Kazooie-spelen. Man ändrade således karaktärer, banor och menyer för att reflektera detta och spelet bytte namn till Banjo-pilot.

Nu har DK-versionen letat sig ut på internet och den som är sugen att se hur spelet kunde ha blivit kan ladda ned det till närmaste emulator här.
 

retroguiden_understreckare

På sin Facebook-sida har GOG lagt ut frågan ”I’ve seen the future of GOG, and it looks…kind of purple. What game do you think is coming out tomorrow?” – Jag har sett GOG:s framtid, och den ser… lite lila ut. Vilket spel tror du kommer ut imorgon?

Med tanke på hur kluriga GOG har varit förut med ledtrådar kan det handla om i princip vad som helst. Men visst går tankarna fort till Day of the Tentacle? Och betyder det då att de äntligen fått med Lucasarts i samlingen av utgivare? Tanken kittlar!
 

retroguiden_understreckare

Till sist vill jag be er att rikta blickarna mot öst. Under det kalla krigets slutskede och eftermäle var Ryssland ett ganska fattigt land. När vi bortskämda nordbor lät våra NES-konsoller gå varma fick ryssarna stå ut med en inhemsk billig kopia – Dendy.

En rysk motsvarighet till The Angry video game nerd har gjort en rolig men också tänkvärd dokumentär om hur det var att växa upp med TV-spel i det stora landet i öst. För dem var trasiga konsoller, buggiga spel och svart-vit bild vardagsmat.

Det här är den bästa spelrelaterade dokumentären jag sett på länge, och mellan skratten får man också en förbluffande insikt i hur mycket man kan komma undan med när man som Ryssland har en helt egen mer eller mindre stängd marknad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *