Idag för 23 år sedan släpptes Prince of Persia. Spelet bjöd på dittills sällan skådad animering i ett dator- eller TV-spel och utvecklingen blev något utav ett familjeföretag.

Prince of persia_02
Den modige prinsen på språng genom katakomberna.
Jordan Mechner var hjärnan bakom spelet och den som också ritade, skrev manus, programmerade och designade spelnivåer. Till sin hjälp hade han sin far som skrev originalmusiken och hans bror som villigt ställde upp som skådespelare för de filmade sekvenser som Jordan sen med Rotoskop-teknik gjorde om till animationer.

Prince of Persia släpptes till Apple II den här dagen för 23 år sedan och länge trodde Jordan Mechner att källkoden var försvunnen innan hans far fann disketterna med koden i en gammal låda med sonens tillhörigheter. Orolig för att de gamla disketterna skulle vara obrukbara – eller i värsta fall gå sönder vid användning – fick han till slut hjälp av några skickliga volontärer att rädda den data som fanns. Sedan april i år kan därför vem som helst ladda ned källkoden till det allra första Prince of Persia.

Du kan klicka här för att läsa min spelgenomgång av Prince of Persia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *