Varje spel i utveckling är en del av spelhistorien. En del må vara av ringa historiskt intresse men är ändå värt att bevara. Nu har Atari ST-versionen av racingspelet F1 G.P. Circuits grävts fram och bevarats för framtiden.
Spelet utvecklades av italienska Magnetica Development och släpptes ursprungligen till Commodore 64 och Amiga 1991 av Idea Software. En Atari ST-version var på gång men utvecklingen lades ned då man enligt uppgift inte fick ordning på de ”performance issues” man hade. Man hann dock marknadsföra spelet i den italienska upplagan av CVG där det tydligt framgår att Atari-versionen skulle släppas. En intressant detalj är att det ska ha utvecklats i STOS Basic, vilket delvis kan förklara de tekniska problem man hade med spelet.
Om min emulator är något att gå efter (Steem SSE v3.2) så märker man att de hade problem med bilduppdateringen som definitivt inte är i paritet med ett kvalitativt kommersiellt spel.
Spelet är dock spelbart men trist. Det finns lite roliga idéer som att bilen får skador under racet och påverkas av det. Bilen kan sedan repareras i depån. Banorna ringlar bara framåt likt Pit Stop och saknar möjligheten att åka i alla riktningar à la Super Cars 2. Dessutom är själva körningen mer att likna folk race då motståndarna tacklar och kör på en bakifrån för att komma förbi. Så att likna det vid ett F1-spel var väl antagligen bara för att få det att verka coolare.
En intressant detalj är att utgivaren Idea Software samma år släppte ett bättre bilspel kallat Champion Driver. Det skiljer sig dock från detta spel i både utseende och utformning. På det stora hela känns F1 G.P. Circuits det som ett spel som borde ha kommit ut ett par år tidigare och utvecklats i något annat än STOS. Nu har i alla fall den italienske programmeraren Emiliano Gusmini sett till att spelet, i det skick det nu är, kan bevaras till eftervärlden. Klicka på länken nedan för att läsa mer och ladda ned diskettavbildningarna.
pqrt6y
h7plto