Den 23:e juni 1991 tog en liten blå igelkott, med röda sportskor världen med storm. Den figur som Naoto Ohshima fantiserat fram, Yuji Naka programmerat och Madeline Shroeder finmejslat blev äntligen den maskot och galjonsfigur som Sega så desperat hade letat efter. Därför var det oerhört viktigt att uppföljaren till debutspelet blev något alldeles extra.

I ett något oväntat drag av Sega flyttades ansvaret för utvecklingen av Sonics uppföljarspel från Sonic team i Japan till Sega technical institute i USA. Från Japan hämtade man dock Yuji Naka och Hirokazu Yasuhara som båda i allra högsta grad varit delaktiga i utformandet av det första spelet

Sonic 2 introducerade Sonics trogna vän Miles ”Tails” Prower. En tve-svansad räv med förmågan att flyga fram genom banorna. Namnet var en liten ordlek baserad på hastighetsbeteckningen ”Miles per hour” vilket ytterligare underströk Sonic-spelens fokusering på hastighet. Förutom bättre bandesign, högre hastighet och Sonics nya förmågor lät spelet ytterligare en spelare plugga in en kontroll för att styra Miles. Detta lät sig göras på två sätt. Antingen i det ordinarie spelläget där spelarna fick samarbeta för att hålla Sonic vid liv, eller genom att tävla mot varandra i race genom olika banor baserade på de spelets huvudbanor.

Spelets koncept var rätt enkelt, men inte så unikt som man kanske kan tro. Sonics sökande efter de sju kaos-smaragderna som förvandlar honom till den kraftfulla, guld-gula Super-Sonic är i själva verket en parodi på Dragon ball. Manga-skaparen Toriyamas storverk handlar om ap-kungen som letar efter de sju legendariska drak-kulorna. Detta förvandlar honom till Super Saiyan, med otroliga krafter och ett gyllene, spetsigt hår.

Intresset för Sonic 2 var för tiden väldigt stort. Det gick ständiga rykten i spelpressen om banor, figurer och förmågor som kanske eller kanske inte skulle finnas med. Vid en leksaksmässa som hölls i New York sommaren 1992 stals till och med en demo-kassett som långt senare skulle komma att dumpas och cirkulera bland Sonic-fans på nätet.

Sega satsade enligt uppgifter runt 10 miljoner dollar på marknadsföring och spelet lanserades i USA och i Europa samma dag, vilket var extremt ovanligt vid den här tiden. Release-dagen 24:e november döptes till ”Sonic 2sday” vilket trummades in flitigt i spelarnas medvetanden inför spelsläppet. Den första veckan såldes 400.000 kassetter och när Megadriven väl pensionerades av Sega hade Sonic 2 levererats i över 6 miljoner exemplar. Detta överträffas endast av det första spelet.

Sonic 2 finns numera att ladda ned på Virtual console, Playstation network, Xbox live arcade, Steam och en rad andra digitala plattformar. Så varför inte ta och fira Sonics populäraste inkarnation med att ta med honom och Tails ut på en löptur. Och du, har du en kompis i närheten så bjud över hen och fira tillsammans.
Sonic-relaterat på Retroguiden:

Sonic the hedgehog
Sonic the hedgehog 2
Krig, politik & svindlade hastigheter: Berättelsen om en igelkotts födelse
Till sista andetaget – berättelsen om Sonics mest Xtrema tid
Retroguidens podcast – Sonic special

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *