Sonic the Hedgehog

Sonic the Hedgehog_01

Utgivare: Sega
År: 1991
Plattform: Megadrive
Genre: Plattform
retroguiden_betyg_06Låt mig inledningsvis släppa en kontroversiell bomb. Sonic the Hedgehog är ett av de mest överskattade spelen någonsin. Var det någon som satte kaffet i halsen? Ramlade ur stolen? Kallade mig för idiot? Okej, då ska jag försöka förklara.

Under 8-bitseran hade Sega utan framgång försökt lansera den medelmåttige Alex Kidd som en galjonsfigur för att försöka konkurrera med Nintendos Mario. Detta gick förstås åt pipan, dels för att spelen inte höll måttet och dels för att figuren i sig var för slätstruken. När Sonic the Hedgehog släpptes lyckades Sega i alla fall med det sistnämnda. Han var helt enkelt ruskigt snabb och kaxig som få. Och visst var det häftigt den julaftonen jag packade upp min Megadrive och såg att det var just Sonic som följde med i paketet. Men några veckor senare stod spelet i hyllan och samlade damm, utkonkurrerad av andra titlar. Det var inte förrän jag för ett par år sedan återigen fick tag i spelet och bestämde mig för att ha en nostalgisk helkväll som jag insåg varför jag tidigare hade tröttnat så fort.

Sonic the Hedgehog_02

Färgglatt, mysigt. Och så igelkottsätande rovfiskar!

För i mitt huvud var Sonic fortfarande det där fantastiska plattformsspelet som man aldrig får nog av. Idag har jag ingen annan förklaring än att jag precis som många andra vid den här tiden blev hjärntvättad av Segas massiva Sonic-kampanjer.

Sonic är ett spel som i grunden består av två bra delar. Dels är bandesignen riktigt lurig och manar till utforskning på ett sätt som inte står Mario-spelen långt efter. Och dels är det en fröjd att se Sonic rusa fram över skärmen, ibland så till den milda grad att man kan släppa ena handen från handkontrollen, luta sig tillbaka och förundras över den fantastiska igelkotten.

Men att slå ihop dessa saker fungerar inte så bra. Låter man Sonics fart komma till sin rätt missar man stora bitar av varje bana. Satsar man istället på att utforska dessa banor (Shigeru Miyamoto måste ha älskat Sonics bandesign) så får farten stryka på foten. Och när det väl kommer till kritan är det bandesignen som är spelets verkliga styrka, och vem bryr sig om fart då? Det går helt enkelt inte att komma ifrån att flera banor är gjorda för något betydligt långsammare än Sonic. Å andra sidan hade knappast ett spel med en sköldpadda rönt någon större framgång. Lazy the Turtle någon?

Spelet går ut på att ta Sonic genom banorna och i slutet befria ett gäng smådjur som annars skulle ha blivit robotar. På var tredje bana möter man Dr Robotnik i olika skepnader som måste besegras. Oftast genom att hoppa på honom tillräckligt många gånger, vilket gör dessa boss-strider ganska trista.

Spelet är alltså rätt okomplicerat, antagligen lite för okomplicerat. Av handkontrollens tre knappar behöver man bara använda en då alla knappar har samma funktion. Tack vare detta tappade inte spelet något i funktionalitet när det släpptes till Master System vilket får sägas vara ett underbetyg till ett Megadrive-spel.

Sonic the Hedgehog_03

Grisen flyger…

Grafiskt sett var Sonic en härlig syn när det kom. Idag höjer man väl knappast på ögonbrynen åt grafiken i ett Megadrive-spel, men Sonic behöver knappast gömma sig och skämmas heller. Det är färgglatt och trevligt precis som ett familjevänligt plattformsspel ska se ut.

Musiken skrevs av det japanska rockbandet Dreams come true. Låter det bekant kan det bero på att bandet även gjort en hel del musik till TV och film. Bland annat skapade de intromusiken till Sömnlös i Seattle.

Sonic blev det första spelet från den hajpade utvecklargruppen Sonic Team. Namnet fick de när Sega bad dem utveckla ett spel med en karaktär som kunde utmana Mario. Även om de flesta av gruppens ursprungliga medlemmar har lämnat för andra projekt har Sonic team fortsatt att producera bra titlar som Shining Force, NiGHTS into dreams och Phantasy Star online. Och framförallt lyckades de frigöra Sonics potential i de senare 3D-spelen i serien.
EFTERTANKEN

En intressant sak är att på Nintendo var Mario en klämkäck men ändå rätt trist figur. Han kunde visserligen hoppa och springa, men vilken plattformshjälte kan inte det? (Nej, nu nämner vi inte Bionic Commando.) Mario har alltid förlitat sig på sina innovativa spel för att nå framgång. Med Sonic gjorde Sega tvärtom. Man skapade en innovativ figur med attityd som nådde framgång trots ganska medelmåttiga spel. Alla vägar bär uppenbarligen till Rom – i det här fallet kultstatus.

You may also like...

6 Responses

  1. daniela skriver:

    sonic är coolast i hela värden!(tycker jag i alla fall, kanse inte ni men jaja).

  2. Alex skriver:

    ”Låter man Sonics fart komma till sin rätt missar man stora bitar av varje bana. Satsar man istället på att utforska dessa banor (Shigeru Miyamoto måste ha älskat Sonics bandesign) så får farten stryka på foten.”

    Ser inte problemet med det, de olika vägarna ger banorna omspelsvärde och utforskandet är inte nödvändigt som i Sonic 3 & Knuckles. Ja, rör du dig fram och tillbaka i avstickare så sackar tempot. Samma sak i Mario-spelen.

    Däremot håller jag med om att farten inte tas till vara i bandesignen alla gånger; det blir mycket väntande på hissar och plattformar här och där och vattenbanan speciellt är sjukt seg. Första Sonic hade mått bra av spindash som kom i tvåan, och förmågan att simma som kom i trean (dock endast som Tails av någon dum anledning).

    Hela serien hade mått bra av lite snabbare acceleration på Sonic då han tar en stund att komma igång från stillastående och man i trånga utrymmen inte kan bygga upp något momentum. Hade inte skadat att kunna göra sig till en boll efter att ha studsat på en fjäder heller då man sluppit en del trial & error.

    ”trista bossar”
    Bossarna är mer varierade än så, ta Starlight Zone t.ex. där du använder språngbrädorna som vapen. Eller Labyrinth som är en jaktscen med stigande vatten bakom.

    ”Två av knapparna har samma funktion medan den tredje används så sällan att den gott kunde ha rationaliserats bort.”

    Nej, alla tre knappar gör exakt samma sak 🙂

    Rekommenderar dig att testa hacket ‘Tails in Sonic 1’, spindash och simförmåga höjer tempot rätt skapligt.

    • Thomas skriver:

      ”Hela serien hade mått bra av lite snabbare acceleration på Sonic…”

      En intressant analys med tanke på att ingen klagade på fart eller acceleration när det begav sig. Faktiskt inte många som gör det idag heller. Dock håller jag fast vid mina påståenden. Första Sonic-spelet är ett försök att förena fart med utforskande, och det faller inte väl ut helt enkelt för att de inte är förenliga.

      Vad det gäller bossarna så spelar omgivningen mindre roll när man uppenbarligen inte har mer fantasi än att de ska besegras på samma sätt. Lite som första SMB där bossarna är en upprepning varje gång med små variationer.

      Ändrar på stycket om knapparna och skyller på hjärnsläpp! 🙂

      • Alex skriver:

        Alltså jag tror du behöver ta några minuter med spelet för att förstå hur jag menar, den sega accelerationen är inget problem i öppnare delar där man kan hålla sig i rörelse. Och jo, många gnäller över att Sonic inte känns lika tajt som Mario där precisionshoppande krävs, vilket är en följd av den momentum-baserade fysiken när ingen manuell springknapp finns som direkt åtgärd. Problemet accentueras rejält i backar då det inte finns någon spindash i första spelet.

        Din åsikt att fart och utforskande inte är förenliga är desto mer sällsynt. Super Mario World bygger ju exempelvis ofta på en balansgång däremellan och jag ser ingen klaga på att de missar de gömda utgångarna eller att de måste sakta ner för att gå ner i rören och hämta mynt. Omspelsvärde och valfrihet. Bra grejer.

        ”besegras på samma sätt”
        Du använder ju språngbrädorna för att skjuta spikbollar på Robotnik i mitt första exempel. Variation. Jakten i Labyrinth Zone är mer en kamp mot tidvattnet och fällorna än mot Robotnik själv. Mer variation.
        Som första SMB? Nej, där tog du allt i lite för mycket.

        • Lanette skriver:

          The direnffece between the right word and the almost right word is more than just a fine line! it’s like the difference between a lightning bug and the lightning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: