SpaceHulk_01

Recensionsexemplaret kommer från
PlanofAttack_button

retroguiden_betyg_08Gremlin Graphics nådde hyfsad succé i början av 90-talet med datorversioner av Games Workshops brädspel Hero Quest och Space Crusade. Därför var det med förvåning man mottog nyheten att Electronic Arts lagt beslag på nästa licens. Medan Gremlin satsade på att ligga så nära den analoga spelupplevelsen som möjligt valde EA att försöka anpassa Space Hulk mer till dator-formatet. Resultatet blev minst sagt ojämnt och när brädspelet nu återvänder till den digitala spelvärlden är det tillbaka till brädspelsrötterna som gäller.

Space Hulk är en del av Warhammer 40K-universat som utvecklas och säljs i olika former av Games Workshop. I sin ursprungliga form är det ett brädspel där man antingen leder ett gäng Terminatorer eller de alienliknande Gentjuvarna (Genestealers) i kampen om att ta kontroll över olika övergivna rymdfarkoster på drift i rymden.

Vyn går att zooma och vrida på för att få koll på sina figurer.
Vyn går att zooma och vrida på för att få koll på sina figurer.
I grunden fungerar Space Hulk fortfarande förvånansvärt väl för att vara ett nästan 25 år gammalt spel sett till reglerna. Här finns nästan lika mycket strategiska alternativ att hålla reda på när man placerar ut sina trupper som när man avancerar genom de trånga skeppskorridorerna. Det finns små irritationsmoment men de återfinns i presentationen av spelet i form av lite ‘glitchig‘ grafik och tjatiga stridsanimationer. För mig är det dock petitesser då Space Hulks utmärkta regler ger en solid strategisk upplevelse och det är ändå det viktigaste. Både ljudet och musiken bidrar dessutom till en alldeles utmärkt atmosfär vars like jag inte stött på i ett turbaserat strategispel sedan Disciples II som kom 2002.

Men Space Hulk är inte ett spel för den stora massan, och det tror jag har missuppfattats av en del recensenter där ute. Visst skulle spelet kunna ha anpassats ännu mer till det digitala spelformatet. Visst skulle man ha kunnat strömlinjeformat detaljer, kapat upprepande animationer och på så sätt ökat speltempot. Men då finns också risken att det ligger spelaren i fatet då man tjänar så mycket på att ta tid på sig. Att verkligen överväga situationen, valmöjligheterna och eventuella konsekvenser. Om man i det läget uppmuntrar spelaren med ett högre tempo riskerar man att förstöra en del av spelupplevelsen. Det blir då ytligt och utan engagemang och vad är vitsen med det? Istället föreställer jag mig att utvecklarna på Full control har designat spelet till de som vet med sig att de gillar att gräva ned sig och fundera, och det är verkligen ingen majoritet. Fans av brädspelet är nog de som ligger närmast till hands att även bli fans av datorversionen.

Animationerna kan bli tjatiga efter ett tag, och de är väl inte det snyggaste jag sett.
Animationerna kan bli tjatiga efter ett tag, och de är väl inte det snyggaste jag sett.
Man kan förstås som recensent stå och vifta med det klassiska ”modern speldesign”-kortet, men det snacket blir lite överdrivet ibland. En gång i tiden handlade spel om designers uppsatta regler och mål och det fanns väldigt få rätt eller fel. Nu för tiden verkar många överens om att det mesta handlar om rätt eller fel och det resonemanget tränger ut vissa speltyper i marginalen. Space Hulk är ett av dem och därför är det viktigt att analysera vad spelet vill vara och inte vad det kunde ha varit. Ur det perspektivet Full control lyckats väldigt bra.

När det handlar om spel från mindre utvecklare/utgivare får vi nog börja vänja oss vid att vi inte längre kan köpa den färdiga produkten på en gång. Space Hulk är visserligen ett betydligt mer komplett spel redan nu än till exempel The Chaos engine som jag recenserade nyligen, men helt klart är att utvecklingen av spelet inte är färdig än. Man har redan gått ut och lovat nya kampanjer, stöd för fler språk och en editor för att göra egna uppdrag vad det lider. Visserligen kommer en del av dessa saker att släppas som avgiftsbelagda expansioner, men även saker som finjusteringar av spelets AI samt nya regeluppsättningar finns under utveckling just nu och de sistnämnda verkar troligare att man får som kostnadsfri patch. Det generella löftet är i alla fall att så länge fansen fortsätter att betala så kommer Full control att fortsätta förbättra spelet. Inget revolutionerande i det löftet men ändå ett betryggande besked.

Mörkt och med en härlig atmosfär!
Mörkt och med en härlig atmosfär!
Är det då värt att med ens surt förvärvade slantar hålla Full control sysselsatt med Space Hulk? Absolut! Spelet i dess nuvarande form (version 1.1.1) håller en ganska hög kvalitet, ser helt okej ut grafiskt och flyter på alldeles utmärkt (om man då bortser från spelets generella tempo som väl är trögflytande som bäst). Space Hulk ligger inte i mainstream-fåran och som jag nämnt längre upp så tror jag inte att det hade varit möjligt för spelet att göra det om det samtidigt ska erbjuda samma djupa, komplexa spelupplevelse som brädspelsoriginalet. Utifrån det perspektivet måste jag betygsätta det högt och sätta en tydlig rekommendationsstämpel på det. Det här är i mina ögon en mycket bättre adaption än EA:s original från 1993 – så länge man har tålamod och tid att lägga på spelet. Är man ute efter en lite snabbare spelupplevelse är det nog bättre att jaga rätt på originalet, men då får man å andra sidan stå ut med ålderdomliga kontroller och en stundtals elak svårighetsgrad. Kanske bottnar allt i den enkla frågan: Gillar du turbaserade strategispel? Är svaret ‘ja‘ är det värt att åtminstone titta närmare på Space Hulk.
 

EFTERTANKEN

Att fansen längtat efter ett nytt Space Hulk-spel är ingen överdrift. Som i så många andra fall så försökte man 2008 råda bot på detta genom att skapa något själva. Ett gäng entusiaster släppte då sin egen tolkning av brädspelet till PC tillsammans med några olika uppdrag. Efterfrågan visade sig dock vara så stor att sajten inte riktigt orkade med nedladdningstrycket. Dessutom gillade inte Games Workshop initiativet och hotade med rättsliga åtgärder om inte spelet drogs tillbaka. Trots förhandlingar med rättighetsinnehavaren THQ fick man inte tillåtelse att släppa spelet igen och lösningen fick bli att plocka bort alla referenser till Space Hulk och Warhammer 40K-universat. Spelet döptes om till Alien Assault och släpptes 2009. I skrivande stund har en uppföljare varit under utveckling i snart 2 år.

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *