NeoGeoX_01

Recensionsexemplaret kommer från

Wendros_button

retroguiden_betyg_06I december förra året fick jag tillfälle att lägga vantarna på en GameGadget. Den första brittiska konsollen på över 20 år blev en total flopp någonstans i samma division som Gizmondo. Ett annat bärbart projekt som mött kritik var Tommos NeoGeo X och därför var det med viss skepticism jag tog emot låneexemplaret från Wendros.

En snygg kartong är det första som möter en.
Efter att ha packat upp kartongens innehåll började dock min skepticism genast att avta. Den bärbara enheten känns solid, har en tydlig tyngd och ligger bra i händerna. Baksidan har en gummiliknande räfflad yta som bidrar till ett bra grepp. Den analoga styrspaken klickar härligt mekaniskt när man använder den och svarar precis så tydligt som den behöver för den här tidens spel. De fyra A, B, C och D-knapparna på framsidan må se billiga ut men under dem levererar tekniken och föranleder inga anmärkningar på dem. Kunde Tommo ha kostat på den mer? Självklart, men i det utförande man nu får den i så är det definitivt ingen lågbudget-konstruktion.

På enhetens ovansida sitter fyra stycken axelknappar och med tanke på det befintliga spelutbudet blir man rätt förvirrad över varför dessa egentligen inkluderats. De stöds inte alls av spelen som medföljer och den enda övriga funktionen som ålagts dem är att ändra mellan det gamla tv-formatet 4:3 och widescreen. Nåväl, det är inte så att de sitter i vägen och kommer det stöd för dem i kommande spelsläpp så skadar det naturligtvis inte att ha dem. Under enheten sitter volymknapparna, en hörlursutgång samt knappar för att justera ljusnivån på skärmen. Just ljusnivå-inställningen är som i så många andra fall överflödig. Allt annat än maxinställningen är alldeles för mörk för att ha någon vettig funktion, men det är förstås bagateller i sammanhanget.

Då finns det något större saker att anmärka på när man tittar på dockningsstationen. Den är designad som en kopia av den ursprungliga NeoGeo-konsollen fast i något mindre tappning. Det går inte att använda sina gamla spelkassetter till den då alla spel sköts helt digitalt via minneskort. Dockningsstationen fungerar istället som ett slags fodral till den bärbara enheten för de tillfällen man vill spela på en TV eller monitor (med arkadstickan) eller bara ladda sin bärbara enhet. Att skjuta den bärbara enheten på plats känns dock inte helt klockrent då det är tre kontakter som skall passas in i rätt uttag. Det blir lite darrigt och ger ingen tydlig känsla av när enheten verkligen sitter på plats. Det andra negativa är att detta är det enda sättet att ladda det inbyggda batteriet i den bärbara delen. Man skriver visserligen på den officiella webbplatsen att man kan använda en USB-laddare (så länge strömstyrkan är 1.5A) men någon sådan medföljer alltså inte. Detta är ett klart minus för de som vill ta med den bärbara enheten på resa. Dock har man utlovat att laddningsenheter ska komma att säljas separat så småningom.

NeoGeoX_04

Den medföljande arkad-joysticken är enligt tillverkarens utsago en exakt kopia av originalet men jag har tyvärr inte något original i tillräckligt färskt minne för att kunna verifiera det påståendet. Helt klart är dock att den känns ungefär lika rejäl och stabil som den bärbara enheten gör. Detta understryker bara att kvaliteten överlag på det här spelpaketet är ganska bra. Det finns gott om hemvävda test att beskåda på Youtube där man sågar NeoGeo X vid fotknölarna men efter att ha testat den under ett par dagar framstår kritiken som väldigt överdriven. Oavsett hur mycket marknadsföring man gör så kommer NeoGeo X knappast att nå någon stor massmarknad och sett ur det perspektivet tycker jag att konsollen håller en väldigt hög kvalitet. Jämför till exempel med GameGadget som siktade på en betydligt större marknad och levererade en konsoll som ligger någonstans i paritet med de gamla handhållna Tiger-spelen.

Enheten är på väg att tryckas fast i dockningsstationen.
I rättvisans namn ska det påpekas att spelen körs genom emulator-mjukvara. Jämförelser har visat att denna inte är 100% perfekt men så länge du inte ställer upp den bredvid en äkta konsoll med originalspelet så är skillnaden för det mesta försumbar. Visst, är man ute efter perfektion är det bara att leta vidare men vill man återuppleva eller lära känna gamla arkadspelsklassiker så är detta fullt tillräckligt för den erfarne och ett bra första steg för den oinvigde.

Allt sammantaget är jag imponerad av NeoGeo X. Det saftiga priset på knappa 2000 kronor ställer dock till det när det är dags att sätta något slags betyg och omdöme i det här testet. Visserligen har man redan nu utannonserat ytterligare 15 spel vilket gör konsollen till mer än bara en sluten spelenhet, men 2000 kronor för en maskin som i dagsläget bara kommer att spela gamla arkadspel (låt vara några av historiens bästa) känns åtminstone för den här recensenten som något i saftigaste laget. Å andra sidan kan man kontra med att flera NeoGeo-spel finns utgivna till dagens konsoller i nedladdningsbara versioner för strax under hundralappen. Detta skulle göra de 20 som medföljer Neo Geo X till ett kap sett till att man kan spela dem både på TV:n och på resa. Men när både Nintendo 3DS och Playstation Vita går att få för lägre summa är det svårt att rekommendera NeoGeo X till någon annan än den trogne NeoGeo/arkadspels-fanatikern. Så länge man förstår att detta inte är någon exakt replika av NeoGeo AES och dess spelutbud lär hen knappast bli besviken över sitt inköp, men några nya fans lär Tommo knappast locka och det är lite synd.

Klicka här för mer information om konsollen och hur du kan köpa den.