WingsRemastered_01

Recensionsexemplaret kommer från
PinkertonRoad_button
 

retroguiden_betyg_06Cinemaware var spelutvecklaren som satsade på att få in mer narrativ och en mer filmlik atmosfär i datorspelen i slutet av 1980-talet. I Wings! fick spelaren chansen att följa en grupp piloters desperata kamp för att överleva och samtidigt försöka finna hopp och mening i en ganska dyster tillvaro under det första världskriget.

 

WingsRemastered_02Manuset skrevs av Ken Goldstein som aldrig tidigare hade funderat på datorspel. När han fick prova It came from the desert blev han dock eld och lågor och kastade sig över uppgiften. En av svårigheterna för Ken var att skriva förgreningar i handlingen som täckte in varje möjligt resultat av de olika uppdragen. Beroende på om spelaren sköt ned alla fiender eller om någon av kamraterna blev nedskjuten så tog berättelsen en ny väg vilket inte var helt vanligt vid den här tiden. Speciellt inte i ett actionbetonat spel.

2012 inleddes ett första försök att återskapa en HD-version av spelet via Kickstarter. De bad om 350 000 dollar men fick bara in drygt 50 000 dollar. Drygt ett år senare hade de minskat kostymen och sjösatte en ny Kickstarterkampanj. Den här gången bad Cinemaware om blygsamma 85 000 dollar och fansen svarade med att ge dem drygt 94 000 dollar via Kickstarter och Paypal. Sedan releasen i oktober förra året har Wings! Remastered edition hunnit uppdateras några gånger. Det största problemet har varit spelets svårighetsgrad som inte matchat Amiga-originalet. Detta har undan för undan justerats och i och med den senaste patchen ligger det nu på en bra nivå.

WingsRemastered_05Wings! hyllades när det släpptes 1990 men åldrades sedan väldigt fort. Blott tre år efter releasen rankades spelet som det tredje bästa Amigaspelet någonsin i tidningen Amiga World. 1996 nådde spelet endast till plats 65 i en motsvarande rankning i Computer Gaming World. Dagens moderna version lider fortfarande av samma problem som originalet. Spelet må vara enkelt att plocka upp och spela men ett tämligen okomplicerat gameplay är inte alltid enbart av godo. Trots att de rena simulatorstriderna i luften då och då bryts av med arkadaction sett ur ett isometriskt perspektiv så blir det snabbt enformigt.

Den stora tjusningen 1990 var den cinematiska inramningen som även var utvecklaren Cinemawares signum. Idag har vart och vartannat indiespel en rik atmosfär och då återstår att jämföra själva spelets gameplay. Och det är ett gameplay som underhåller och utmanar någon timme men absolut inte i några hundra uppdrag. Det här är ett problem jag känner igen från fler av de klassiska Cinemawaretitlarna och för mig krävs det något mer än att bara snygga till originalet. Med detta sagt trivs jag ändå med Wings! Remastered edition. Jag hade hoppats på lite mer när vi idag skriver 2015 i kalendern men det jag får här är ändå några timmars mysig spelglädje. Tills jag tröttnar och går vidare till något annat.

 

EFTERTANKEN

Originalet levererades på två 512K-disketter vilket pressade teamet till det yttersta. Under betatestningen krävde spelet fortfarande tre disketter och PR-avdelningen började sätta press om att få ned det till två disketter för att öka marginalerna. Detta orsakade stor upprördhet hos programmerarna då det initialt sågs som omöjligt. Till sist utförde de ändå mirakel och fick hela spelet att platsa på två disketter. Idag är utrymme naturligtvis inga problem vilket har lett till att hela Ken Goldsteins manus har kunnat användas för första gången. Jag önskar att fler kunde anstränga sig så när de gör uppdaterade versioner av sina spel. Åtminstone i de fall där saker finns bevarade.

 

guiden_understrecknov2013

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *